Noordtak Betuweroute via Overijssel en Gelderland kost 1,7 miljard
De aanleg van een noordelijke tak van de Betuweroute die door de provincies Overijssel en Gelderland gaat, kost ongeveer 1,7 miljard euro. Dat meldt staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer op basis van een onderzoek van Movares en Arcadis naar deze variant.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Bundeling met de N18/A18 is een gouden kans voor aanleg van de Noordtak en om extra overlast te vermijden. Ik stel voor dat de staatssecretaris zo snel mogelijk dit tracé vaststelt zodat iedereen weet waar we aan toe zijn en toekomstige aanleg niet wordt gehinderd door allerlei nieuwe obstakels. Groei van het goederenvervoer is een zekerheid. Bovendien kunnen we ons niet afhankelijk maken van Zevenaar-Oberhausen. Regeren is vooruitzien. Neem uw verantwoordelijkheid mevrouw Mansveld.
Noordtak Betuweroute combineren met de HSL-Oost lijkt mij interessant om te onderzoeken. Door deze combinatie ontstaat een krachtige bundel spoor die de oorspronkelijke gedachte aan het pan-Europese netwerk op zowel goederen- als reizigersvervoer completeert. Door synergievoordelen in voorbereiding, aanbesteding, bouw, onderhoud, exploitatie zijn enorm!
Het is toch van de zotte dat Havenbedrijf Rotterdam gaat bepalen wat er in Oost Nederland moet gebeuren. Oost Ned. gaat toch ook niet bepalen dat er b.v. Boerderijen gebouwd moet worden rondom de steden in het westen!. De getallen die genoemd worden kun je ook niet serieus nemen, daar er meestal wel het dubbele gaat kosten, zie recent nog de sluis bij IJmuiden. Het argument om overlast te vermijden is natuurlijk ook onzin, als of er bij de aanleg door Oost Ned. geen overlast veroorzaakt wordt.
Nu is het allemaal groen en dun bevolkt gebied, dus lijkt de overlast minder, maar voor de mensen die er wonen natuurlijk niet. Dit heeft enorme impact op de leefbaarheid in heel Oost Ned. Als we dan toch van Rotterdam -> Duitsland moeten zijn er alternatieven: Via Noordzee; of bestaand spoor; of Duitsland (Emmerich); of geheel onder de grond door. Maak dan 2 tunnels, naast elkaar zodat niemand er last van heeft. Let wel; we doen dit voor 50 – 100 jaar dus de investering kun je daar op baseren.