Spoor in Nederland is tientallen procenten duurder

Goederentrein, Rijnbrug, spoorbrug

Het gebruik van het spoor in Nederland is tientallen procenten duurder dan in buurlanden. Dit blijkt uit een studie die onderzoeksbureaus TRAIMCO en Ecorys hebben uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. In 2015 betaalden vervoerders in Nederland bijna het dubbele aan ProRail voor het rijden van een trein in vergelijking met België en Frankrijk. Het verschil met de meest gebruikte routes in Duitsland is minder groot, maar voor een containertrein is Nederland nog steeds 13 procent en vergeleken met de Betuweroute zelfs 26 procent duurder.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Spoor in Nederland is tientallen procenten duurder”

Rian van der Borgt|10.09.15|22:23

De kop van het artikel verbaasde me nogal maar na het bekijken van het onderzoek blijkt het alleen over de kosten van paden voor goederentreinen te gaan. Aangezien daaruit geen enkele conclusie mogelijk is voor de kosten van paden voor reizigerstreinen, is de kop van dit artikel veel te algemeen.

Joost van Os|11.09.15|11:55

De titel vind ik wat kort door de bocht. Het spoor zelf is niet zo duur, maar de kosten die de eigenaren van dat spoor in rekening brengen. Graag had ik geweten of het spoor in Nederland nou relatief duur is in aanleg/beheer ten opzichte van de buurlanden.

Paul Lamote|12.09.15|20:27

@Rian van der Borgt Momenteel is de gebruikervergoeding voor lichte reizigerstreinen (lees: niet-dubbedekkers) erg hoog zodat de regionale vervoerders de facto de NS en de goederenvervoerders subsieren. Dat wordt door de ACM nu recht getrokken, de rekening komt nu meer terecht bij NS en bij de goederenvervoerders. Voor NS zal dat betekenen dat ze in de toekomst wellicht gaat afzien van de koop van nieuwe (zware) dubbeldekkers en zal overschakelen op enkeldeksmaterieel.

Trein Acties|21.09.15|10:56

Het verschil met België en Frankrijk moet alleen niet nog groter worden, want anders zal men op een gegeven moment kiezen voor de havens in België.

De kop doet inderdaad verwarring ontstaan, maar het artikel brengt hier voldoende duidelijkheid over.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Spoor in Nederland is tientallen procenten duurder | SpoorPro.nl

Spoor in Nederland is tientallen procenten duurder

Goederentrein, Rijnbrug, spoorbrug

Het gebruik van het spoor in Nederland is tientallen procenten duurder dan in buurlanden. Dit blijkt uit een studie die onderzoeksbureaus TRAIMCO en Ecorys hebben uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. In 2015 betaalden vervoerders in Nederland bijna het dubbele aan ProRail voor het rijden van een trein in vergelijking met België en Frankrijk. Het verschil met de meest gebruikte routes in Duitsland is minder groot, maar voor een containertrein is Nederland nog steeds 13 procent en vergeleken met de Betuweroute zelfs 26 procent duurder.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Spoor in Nederland is tientallen procenten duurder”

Rian van der Borgt|10.09.15|22:23

De kop van het artikel verbaasde me nogal maar na het bekijken van het onderzoek blijkt het alleen over de kosten van paden voor goederentreinen te gaan. Aangezien daaruit geen enkele conclusie mogelijk is voor de kosten van paden voor reizigerstreinen, is de kop van dit artikel veel te algemeen.

Joost van Os|11.09.15|11:55

De titel vind ik wat kort door de bocht. Het spoor zelf is niet zo duur, maar de kosten die de eigenaren van dat spoor in rekening brengen. Graag had ik geweten of het spoor in Nederland nou relatief duur is in aanleg/beheer ten opzichte van de buurlanden.

Paul Lamote|12.09.15|20:27

@Rian van der Borgt Momenteel is de gebruikervergoeding voor lichte reizigerstreinen (lees: niet-dubbedekkers) erg hoog zodat de regionale vervoerders de facto de NS en de goederenvervoerders subsieren. Dat wordt door de ACM nu recht getrokken, de rekening komt nu meer terecht bij NS en bij de goederenvervoerders. Voor NS zal dat betekenen dat ze in de toekomst wellicht gaat afzien van de koop van nieuwe (zware) dubbeldekkers en zal overschakelen op enkeldeksmaterieel.

Trein Acties|21.09.15|10:56

Het verschil met België en Frankrijk moet alleen niet nog groter worden, want anders zal men op een gegeven moment kiezen voor de havens in België.

De kop doet inderdaad verwarring ontstaan, maar het artikel brengt hier voldoende duidelijkheid over.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.