Rotterdam heeft beste haveninfrastructuur ter wereld

Overslag Maasvlakte, containers, haven Rotterdam, foto: @Jan van der Vaart

Rotterdam heeft de beste haveninfrastructuur ter wereld. Dit stelt het World Economic Forum in ‘The Global Competitiveness Report 2015-2016’. Het is de vierde achtereenvolgende keer dat ons land de eerste positie inneemt. Singapore en de Verenigde Arabische Emiraten behouden respectievelijk hun tweede en derde positie. België bleef zesde en Duitsland veertiende.

Rotterdam investeert veel in de infrastructuur. Er worden miljarden besteed aan onder andere uitbreiding van het spoorwegnet (de havenspoorlijn/ Betuweroute), de capaciteitsvergroting van de 45 kilometer lange snelwegcorridor Maasvlakte- achterland.
Maar ook aan de inrichting en bereikbaarheid van Maasvlakte 2, bruggen, tunnels, kades, terminals, raffinage/chemie, tankopslag (o.a. Shell, Vopak, LBC, Huntsman, LyondellBasell, ExxonMobil, VTTI, BTT, Esso), biobrandstoffen en energie (elektriciteit, LNG).

Infrastructuur

Het investeringsvolume blijft ook in de toekomst hoog, door onder andere de investeringen in het moderniseren van de oudere havengebieden Botlek, Waal/Eemhaven, de haven van Dordrecht en het verdiepen van de Nieuwe Waterweg. Hiernaast gaat het Havenbedrijf er van uit dat in de komende jaren het Theemswegtracé wordt aangepakt en de Blankenburgtunnel wordt aangelegd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rotterdam heeft beste haveninfrastructuur ter wereld | SpoorPro.nl

Rotterdam heeft beste haveninfrastructuur ter wereld

Overslag Maasvlakte, containers, haven Rotterdam, foto: @Jan van der Vaart

Rotterdam heeft de beste haveninfrastructuur ter wereld. Dit stelt het World Economic Forum in ‘The Global Competitiveness Report 2015-2016’. Het is de vierde achtereenvolgende keer dat ons land de eerste positie inneemt. Singapore en de Verenigde Arabische Emiraten behouden respectievelijk hun tweede en derde positie. België bleef zesde en Duitsland veertiende.

Rotterdam investeert veel in de infrastructuur. Er worden miljarden besteed aan onder andere uitbreiding van het spoorwegnet (de havenspoorlijn/ Betuweroute), de capaciteitsvergroting van de 45 kilometer lange snelwegcorridor Maasvlakte- achterland.
Maar ook aan de inrichting en bereikbaarheid van Maasvlakte 2, bruggen, tunnels, kades, terminals, raffinage/chemie, tankopslag (o.a. Shell, Vopak, LBC, Huntsman, LyondellBasell, ExxonMobil, VTTI, BTT, Esso), biobrandstoffen en energie (elektriciteit, LNG).

Infrastructuur

Het investeringsvolume blijft ook in de toekomst hoog, door onder andere de investeringen in het moderniseren van de oudere havengebieden Botlek, Waal/Eemhaven, de haven van Dordrecht en het verdiepen van de Nieuwe Waterweg. Hiernaast gaat het Havenbedrijf er van uit dat in de komende jaren het Theemswegtracé wordt aangepakt en de Blankenburgtunnel wordt aangelegd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.