‘Europese treinen net zo welkom als Chinese schepen’
Europese treinen zouden in Nederland net zo welkom moeten zijn als Chinese schepen. Nu lijkt dat niet altijd het geval. Dat zei voorzitter Aart Klompe van KNV Spoorgoederenvervoer vorige week in de Tweede Kamer. “KNV moet zich namens Europese vervoerders buitengewoon inspannen om over voldoende capaciteit op het Nederlandse netwerk te kunnen beschikken en om de belemmeringen voor toegang tot het Nederlandse netwerk te beperken. Dat is vreemd.”
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Simpel toch? Heeft alles te maken met de bizar hoge bezettinggraad van het NL-spoor. In plaats van systeemtechnisch meer capaciteit uit het spoorsysteem halen (= *echt* beter benutten) heeft I&M (en daarachter ProRail+NS) er ‘nog meer treintjes in hetzelfde spoorsysteem persen’ van gemaakt. Daar wordt dan heel stoer over gedaan (“kijk ons eens benutten!’).
Al jaren geleden is in de economische studie ‘grenzen aan benutting’ van Nyfer geconstateerd dat hierdoor de systeemkosten juist oplopen.
Ondertussen wordt ERTMS door I&M en NL-spoorsector alleen maar als ‘systeeminvoering’ en ‘inkoopvraagstuk’ gezien, in plaats van als middel om doelen mee te bereiken zoals beschreven in de de eerste kamermotie over ERTMS, de Motie Cramer/Roemer.
Ministerie en sector zijn hopeloos incompetent, vooral omdat men weigert om *serieus* nota te nemen van mensen die er een scherpere visie dan de mainstream-spoordenkwijze op nahouden. Gezellig samen aanrommelen rules. Op naar het volgende spoordebacle.