Zorgen over Duits ‘Masterplan Spoorgoederenvervoer’
De Duitse minister voor Verkeer Alexander Dobrindt heeft afgelopen vrijdag het zogenaamde ‘Masterplan Spoorgoederenvervoer’ voorgesteld aan de pers. Het plan moet de concurrentiekracht van het spoorvervoer in Duitsland op korte termijn structureel te verbeteren. Onderdeel van het masterplan is een substantiële verlaging van de tarieven voor het gebruik van het Duitse spoor. De Tweede Kamer en spoorgoederenvervoerder DB Cargo hebben hun zorgen geuit over de gevolgen hiervan voor de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer in Nederland.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Het zal wel schrikken zijn geweest voor mevrouw Dijksma. Is ze net zelf druk bezig het spoorgoederenvervoer in Nederland om zeep te helpen, komt Duitsland met een plan om het goederenvervoer sterk te bevorderen…
De Nederlandse spoorsector mag zelf overigens ook wel wat actiever worden, want de volkomen hysterische regelgeving van mevrouw Dijksma voor het vervoer van chemicaliën richt meer schade aan dan gewenst. Gelukkig keert mevrouw Dijksma in een nieuw kabinet niet meer terug…
Het is een kwestie van tijd tot de Rotterdamse haven haar belangrijke functie als toegangspoort van Europa verliest. Nederland heeft zich al in de vingers gesneden door de Rotterdamse haven volledig te voorzien van ERMTS. Hierdoor heeft de haven al veel spoorvervoer verloren aan Antwerpen en Hamburg.
Dus blijf maar het spoorvervoer in NL om zeep helpen. Niet gaan klagen als de Nederlandse snelwegen dicht slibben door vrachtwagens!