DB Cargo: aantal vluchtelingen onder goederentreinen neemt toe

Een goederentrein in Oberhausen, Duitsland
Foto: Marieke van Gompel

Het aantal vluchtelingen in Europa dat zich onder goederentreinen verstopt om het land van bestemming binnen te komen, is in de afgelopen maanden toegenomen. Dat bevestigt DB Cargo Nederland desgevraagd. De Duitse politie stuitte in alleen juli al op honderd vluchtelingen, terwijl ze in de eerste helft van 2017 in totaal twintig vluchtelingen aantroffen. In de eerste dagen van augustus werden nog twintig vluchtelingen onderschept op de grens met Oostenrijk.

Vorige week gaf de Duitse politie videobeelden vrij van vluchtelingen die op de Duits-Oostenrijkse grens werden opgepakt. Dit bracht het probleem opnieuw onder de aandacht, maar het fenomeen bestaat al langer, volgens DB Cargo. “We stuiten regelmatig op vluchtelingen in goederentreinen die door Europa rijden en zien een toename sinds vorig jaar”, bevestigt woordvoerder Jelle Rebber van DB Cargo Nederland.

Opleggers

Duitsland is een populaire bestemming voor vluchtelingen, maar ook in Nederland komen medewerkers van DB Cargo regelmatig vluchtelingen tegen die zich op of onder een goederentrein hebben verstopt. “Onze treinen rijden door bijna heel Europa. Vooral treinen die van het zuiden naar het noorden rijden worden gebruikt. Die komen uit landen als ItaliĂ« en Griekenland en gaan in westelijke of noordelijke richting”, zegt Rebbers.

Volgens DB Cargo zijn vooral opleggers het doelwit omdat je daar relatief makkelijk in kunt kruipen. “Opleggers hebben een zachte omslag die je makkelijk open rijgt met een mes. Dit gebeurt van bovenaf, vervolgens wordt de omslag van binnenuit weer dichtgeplakt met duct-tape. Op deze manier merk je vanaf de buitenkant niets op. De opleggers worden veel ingezet voor spoorgoederenvervoer door de Alpen, maar het zijn geen veilige vervoersmiddelen voor passagiers. Een persoon kan er afvallen, of te maken krijgen met lage temperaturen.”

Campagne

Sinds de toename in het aantal vluchtelingen dat voor deze manier van reizen kiest is DB Cargo een interne campagne gestart om het probleem onder de aandacht te brengen. Hierbij wordt vooral uitgelegd wat personeel moet doen als zij vluchtelingen aantreffen. “Wij inspecteren de treinen niet op vluchtelingen, maar op technische veiligheid wanneer deze aankomen op de eindbestemming. Op dat moment kan personeel op vluchtelingen stuiten. We adviseren om dan de treincontrole in te schakelen, of 112 te bellen.”

Ook politie en grensbewakers in Duitsland, Oostenrijk en Italië werken samen om de aantallen terug te dringen. Sinds kort worden er helikopters ingezet die met infraroodscanners de vluchtelingen van bovenaf kunnen waarnemen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

DB Cargo: aantal vluchtelingen onder goederentreinen neemt toe | SpoorPro.nl

DB Cargo: aantal vluchtelingen onder goederentreinen neemt toe

Een goederentrein in Oberhausen, Duitsland
Foto: Marieke van Gompel

Het aantal vluchtelingen in Europa dat zich onder goederentreinen verstopt om het land van bestemming binnen te komen, is in de afgelopen maanden toegenomen. Dat bevestigt DB Cargo Nederland desgevraagd. De Duitse politie stuitte in alleen juli al op honderd vluchtelingen, terwijl ze in de eerste helft van 2017 in totaal twintig vluchtelingen aantroffen. In de eerste dagen van augustus werden nog twintig vluchtelingen onderschept op de grens met Oostenrijk.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.