Spoorsector luidt noodklok over blokkade Rhine-Alpine Corridor
Nederlandse spoorvervoerders en Havenbedrijf Rotterdam hebben de noodklok geluid over de stremming van de belangrijke spoorverbinding Rhine-Alpine Corridor, die Nederland met Zwitserland en Italië verbindt. Door bodemverzakking bij werkzaamheden in het Duitse Rastatt is er geen goederenvervoer over deze verbinding mogelijk. Volgens brancheorganisatie RailGood kost dit spoorvervoerders dagelijks rond de tien miljoen euro. De Europese corridor verbindt de haven van Rotterdam via Duisburg met Basel en Milaan.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Heel vervelend als je door lokale kortzichtigheid spoorlijnen sluit of degradeert, dan hou je steeds minder alternatieven over bij problemen op het spoor. Ik denk b.v. aan Nijmegen – Kleve of Wörth am Rhein – Lauterbourg. Men zou op Europees niveau eens moeten bekijken of je bepaalde spoorlijnen niet beter open kan houden, desnoods met subsidie.