Haventopman stuurt brandbrief Betuweroute naar oosterburen
Na jaren wachten heeft Allard Castelein, topman van het Havenbedrijf Rotterdam, er genoeg van. Wanneer maken de Duitsers hun deel van de Betuweroute nu eens af? Castelein heeft deze maand een brandbrief over de kwestie gestuurd aan Andreas Scheuer, de Duitse minister van Verkeer en Infrastructuur.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Dit is puur politiek van de Duitsers. Die doen liefst ‘alles Selber’, partnerschap of niet. Kijk maar hoe in no-time er een spoorlijn is gerealiseerd naar JadeWeserPort, hun enige diepzee haven voor grote containerschepen. In een paar jaar, maar in Duitse begrippen waar alles minstens 20 jaar duurt supersnel. Desondanks is JadeWeser geen succes. Wellicht wacht DB totdat de verdieping van de Elbe is gerealiseerd is. Ook de verbreding bij Dulken wacht. DB laat liever IC bussen rijden dan treinen.
Met de Betuweroute heeft Nederland duur leergeld betaald: loop niet voorop als het om dit soort grensoverschrijdende projecten gaat, maar begin er pas aan als het betrokken buurland dit ook doet. Een schrale troost is dat we ons in goed gezelschap bevinden. De Zwitsers beginnen dit ook te beseffen met hun tunnelprojecten van tientallen miljarden, terwijl Duitsland en Italie nauwelijks iets doen aan de route Rotterdam-Genua, waarvan meer dan tachtig procent op hun grondgebied ligt.
Ja, en zelfs als een buurland meedoet, zoals bij het Kalkar-project, is dat nog steeds geen garantie. Dit strandde toen, omdat de SPD geen kernenergie wil. Dus heb je ook te maken met de interne politiek daar. Men moet het daar ook willen. En hen daartoe bewegen kan bijvoorbeeld door meer goederen in te willen plannen ten kostte van ICE-verbinding met Frankfurt (en zeggen dat mensen dan maar met de Talys naar Parijs gaan, ipv de LH hub). Misschien gaan ze dan meer vaart maken.
Dit gaat blijkbaar verder terug dan velen herinneren. Bij het Verdrag van (ik meen) Peenemünde hebben NL en D afgesproken het spoor tusen beide landen te verbeteren. NL zou de Betuweroute aanleggen, inclusief Noord- en Zuidtak, en D zou investeren in goede aansluitingen op de rest van hun net. Geheel eenzijdig heeft NL dit verdrag opgeblazen door af te zien van de Noord- en Zuidtak. In reactie hierop heeft D de voorbereidingen op het aanpassen van (Babberich-)Emmerich-Oberhausen stilgelegd.