Steden: ministerie negeert risico’s vervoer gevaarlijke stoffen per spoor
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft geen oog voor het risico op een ramp bij het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor. Dat stelt Dordrecht mede namens Brabantse steden in een brief aan Kamerleden. Dordrecht ligt op de Brabantroute, de spoorverbinding tussen Venlo en Dordrecht waar vanwege werkzaamheden aan de Betuweroute meer goederentreinen met gevaarlijke stoffen gebruik van maken.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Eigenaardig blijft toch hoe deze ‘angst’ niet schijnt te bestaan bij vervoer van ‘gevaarlijke stoffen’ over de weg. En ook eigenaardig is dat men niet schijnt te willen inzien dat onderhoud aan en uitbreiding van de Betuweroute nu eenmaal leidt tot meer ‘overlast’ op andere routes. En wat zijn de “risico’s” bij vervoer over water, of zijn die er dan ineens niet?
Er gebeuren per jaar 5000 ongelukken met vrachtauto’s die omslaan, botsen of door vangrails rijden. Maken de steden zich daar ook druk om? Railvervoer is de veiligste modaliteit in ons land. 85% van de gevaarlijke stoffen gaat per schip, 10% over de weg en 5% over het spoor. En dat laatste is heus niet in plastic tasjes van de supermarkt. Wat een gezeik weer van die bouwgeile gemeenten.
Je gunt Dordrecht een schip met gevaarlijke stoffen dat uit zijn roer loopt om feiten en emotie goed duidelijk te scheiden. Wat een onbenullen zitten er toch in ons openbaar bestuur.