‘Lange goederentreinen rijden vanaf 2020 over grensovergang Venlo’

Een goederentrein met containers rijdt bij Europoort in Rotterdam, bron: Hollandse Hoogte
Bron: Hollandse Hoogte, voor éénmalig gebruik

Vanaf 2020 kunnen de eerste goederentreinen met een lengte van 740 meter de grensovergang in Venlo richting Duitsland passeren. Dat verwacht directeur Vervoer en Dienstregeling Dimitri Kruik bij ProRail. Hij zegt dat op basis van een onderzoek dat ProRail heeft uitgevoerd naar het rijden met langere goederentreinen over het Nederlandse spoornetwerk. Dit onderzoek wordt later dit jaar gepubliceerd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “‘Lange goederentreinen rijden vanaf 2020 over grensovergang Venlo’”

Pat Rick|20.06.19|11:30

Mooi als treinen naar 740 meter gaan en de terminal op Tradeport West wordt hier op ingericht en kan mogelijk ook als wachtspoor dienen? Dan moeten de treinen niet te zwaar zijn om bij Venlo-grens de berg op te kunnen. De 25kV locs van DB konden hele zware treinen wel aan (van toen max 650 meter), maar trokken zoveel stroom dat de rails begon te smelten.

Bottleneck blijft het enkelspoor bij Kaldenkerken, wat zo snel mogelijk moet worden verdubbeld.

Teko Salverda|20.06.19|12:34

@Pat Rick: 15 kV.

Pierewaai|23.06.19|09:43

Nog langere treinen, nog meer lawaai en waarschijnlijk nog meer ontkenning van @prorail. Benieuwd wat den Haag voor de omwonenden van de brabantroute in petto heeft. Vermoedelijk alleen maar ongezonde ellende! @minienw

Marc Busio|23.06.19|13:30

Een groei van het goederenvervoer van 42 naar 60 miljoen ton in 2030 is dus het streefdoel. Niet bepaald indrukwekkend als je bedenkt dat het goederenvervoer over de weg en het water respectievelijk 534 en 368 miljoen ton op jaarbasis bedragen. En dan te bedenken dat de haalbaarheid van dit doel staat of valt met wat onze Oosterburen bereid zijn te verspijkeren aan de spoorlijnen voorbij Venlo en Zevenaar. Ik zou als minister van verkeer wel weten waar ik mijn prioriteiten zou leggen.

Pat Rick|24.06.19|12:00

@Marc: eens dat NL afhankelijk is van Duitsland, want de aanpassingen zijn daar (zou anders zijn geweest als heel graafschap Gelre in 1815 aan Nederland zou zijn toegekend). Men kan nu alleen harde afspraken maken over extra spoor (Duelken, Emmerik)

Streefdoel is ongeveer 50% meer wat veel is. Lage volume nu op goederenspoor in NL komt omdat deze is achtergesteld bij personenvervoer. Het enige wat dan werkt is een dedicated spoorlijn zoals de Betuweroute, waar nu wekelijks ca 500 treinen rijden

Pat Rick|26.06.19|15:53

@Teko: dank voor de correctie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Lange goederentreinen rijden vanaf 2020 over grensovergang Venlo’ | SpoorPro.nl

‘Lange goederentreinen rijden vanaf 2020 over grensovergang Venlo’

Een goederentrein met containers rijdt bij Europoort in Rotterdam, bron: Hollandse Hoogte
Bron: Hollandse Hoogte, voor éénmalig gebruik

Vanaf 2020 kunnen de eerste goederentreinen met een lengte van 740 meter de grensovergang in Venlo richting Duitsland passeren. Dat verwacht directeur Vervoer en Dienstregeling Dimitri Kruik bij ProRail. Hij zegt dat op basis van een onderzoek dat ProRail heeft uitgevoerd naar het rijden met langere goederentreinen over het Nederlandse spoornetwerk. Dit onderzoek wordt later dit jaar gepubliceerd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “‘Lange goederentreinen rijden vanaf 2020 over grensovergang Venlo’”

Pat Rick|20.06.19|11:30

Mooi als treinen naar 740 meter gaan en de terminal op Tradeport West wordt hier op ingericht en kan mogelijk ook als wachtspoor dienen? Dan moeten de treinen niet te zwaar zijn om bij Venlo-grens de berg op te kunnen. De 25kV locs van DB konden hele zware treinen wel aan (van toen max 650 meter), maar trokken zoveel stroom dat de rails begon te smelten.

Bottleneck blijft het enkelspoor bij Kaldenkerken, wat zo snel mogelijk moet worden verdubbeld.

Teko Salverda|20.06.19|12:34

@Pat Rick: 15 kV.

Pierewaai|23.06.19|09:43

Nog langere treinen, nog meer lawaai en waarschijnlijk nog meer ontkenning van @prorail. Benieuwd wat den Haag voor de omwonenden van de brabantroute in petto heeft. Vermoedelijk alleen maar ongezonde ellende! @minienw

Marc Busio|23.06.19|13:30

Een groei van het goederenvervoer van 42 naar 60 miljoen ton in 2030 is dus het streefdoel. Niet bepaald indrukwekkend als je bedenkt dat het goederenvervoer over de weg en het water respectievelijk 534 en 368 miljoen ton op jaarbasis bedragen. En dan te bedenken dat de haalbaarheid van dit doel staat of valt met wat onze Oosterburen bereid zijn te verspijkeren aan de spoorlijnen voorbij Venlo en Zevenaar. Ik zou als minister van verkeer wel weten waar ik mijn prioriteiten zou leggen.

Pat Rick|24.06.19|12:00

@Marc: eens dat NL afhankelijk is van Duitsland, want de aanpassingen zijn daar (zou anders zijn geweest als heel graafschap Gelre in 1815 aan Nederland zou zijn toegekend). Men kan nu alleen harde afspraken maken over extra spoor (Duelken, Emmerik)

Streefdoel is ongeveer 50% meer wat veel is. Lage volume nu op goederenspoor in NL komt omdat deze is achtergesteld bij personenvervoer. Het enige wat dan werkt is een dedicated spoorlijn zoals de Betuweroute, waar nu wekelijks ca 500 treinen rijden

Pat Rick|26.06.19|15:53

@Teko: dank voor de correctie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.