‘Vrachtwagenheffing inzetten voor modal shift naar spoor’

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetsvoorstel voor vrachtwagenheffing voor. Het zou een goed idee zijn om de netto-inkomsten ook te besteden aan maatregelen ter bevordering van modal shift van goederen naar het spoor, bepleit Hans-Willem Vroon van RailGood.

Binnenlandse en buitenlandse houders van vrachtwagens betalen per kilometer, op autosnelwegen en een aantal andere wegen (met name N-wegen). De hoogte wordt bepaald door milieueigenschappen en gewichtsklasse van de vrachtwagen.

Netto-inkomsten

De netto-inkomsten worden gebruikt voor belastingverlaging en innovatie en verduurzaming van de sector. “Het zou een goed idee zijn de netto-inkomsten ook te besteden aan maatregelen ter bevordering van modal shift van goederen naar het spoor. Dit is in Zwitserland al jaren het geval is. Dat bespaart in externe kosten die goederenvervoer over de weg veroorzaakt en op de maatschappij en de wereld worden afgewenteld.”

Nieuwsblad Transport meldt op basis van uitgelekte plannen van het kabinet dat ook eigenaren van personenauto’s waarschijnlijk zullen moeten gaan meebetalen. Brancheorganisaties TLN en Evofenedex geven in een reactie op de plannen aan blij te zijn dat niet alleen het vrachtverkeer, maar ook automobilisten straks gaan betalen per gereden kilometer.

Lees ook:

Lineas-topman: trein rijden moet net zo makkelijk zijn als truck

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “‘Vrachtwagenheffing inzetten voor modal shift naar spoor’”

Twan Hendriks|27.06.19|12:45

Slecht idee. Er is nu al geen ruimte op het spoor. Wie regelmatig met de trein rijdt prikt zo door de positieve groene propaganda blabla verhaaltjes heen. Het komt regelmatig voor dat passagierstreinen weer vast zitten achter en vertraging oplopen door zo’n goederentrein.
De blokken verkleinen lijkt me ook nauwelijks een oplossing. Goederentreinen gewoon te langzaam.

Pat Rick|27.06.19|16:22

Brancheorganisaties voor wegtransport vinden ook dat de inkomsten weer terug naar hun sector moeten vloeien, dus zullen ze er voor voelen om het spoor te financieren?

Het beste voor de sector is eerst eigen kosten verlagen door minder overhead om zelf concurrerender te zijn. Dit begint bij goedkopere projecten en management. Bij de invoering van ERTMS een platte organisatie en fysieke co-locatie. Meer operationaliseren management ProRail en meer technici ipv PR-mensen (kan nu Eringa vertrekt)

Michiel de Wijs|30.06.19|11:01

Twan, goederentreinen zijn alleen langzaam als ze achter een stoptrein aanzitten. Gemiddelde snelheid stoptrein: 60-70km/h. Goederentrein: 80-90 Km/h. Intercity: 90-100 Km/h.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Vrachtwagenheffing inzetten voor modal shift naar spoor’ | SpoorPro.nl

‘Vrachtwagenheffing inzetten voor modal shift naar spoor’

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetsvoorstel voor vrachtwagenheffing voor. Het zou een goed idee zijn om de netto-inkomsten ook te besteden aan maatregelen ter bevordering van modal shift van goederen naar het spoor, bepleit Hans-Willem Vroon van RailGood.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “‘Vrachtwagenheffing inzetten voor modal shift naar spoor’”

Twan Hendriks|27.06.19|12:45

Slecht idee. Er is nu al geen ruimte op het spoor. Wie regelmatig met de trein rijdt prikt zo door de positieve groene propaganda blabla verhaaltjes heen. Het komt regelmatig voor dat passagierstreinen weer vast zitten achter en vertraging oplopen door zo’n goederentrein.
De blokken verkleinen lijkt me ook nauwelijks een oplossing. Goederentreinen gewoon te langzaam.

Pat Rick|27.06.19|16:22

Brancheorganisaties voor wegtransport vinden ook dat de inkomsten weer terug naar hun sector moeten vloeien, dus zullen ze er voor voelen om het spoor te financieren?

Het beste voor de sector is eerst eigen kosten verlagen door minder overhead om zelf concurrerender te zijn. Dit begint bij goedkopere projecten en management. Bij de invoering van ERTMS een platte organisatie en fysieke co-locatie. Meer operationaliseren management ProRail en meer technici ipv PR-mensen (kan nu Eringa vertrekt)

Michiel de Wijs|30.06.19|11:01

Twan, goederentreinen zijn alleen langzaam als ze achter een stoptrein aanzitten. Gemiddelde snelheid stoptrein: 60-70km/h. Goederentrein: 80-90 Km/h. Intercity: 90-100 Km/h.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.