Rotterdamse haventerminal slecht bereikbaar door zand op het spoor
Spoorgoederenvervoerders zijn geïrriteerd over de slechte bereikbaarheid van sommige delen van de Rotterdamse Maasvlakte. Door de stormen van de afgelopen weken was vooral de Euromax-terminal van ECT dagenlang onbereikbaar of stonden treinen er vast omdat ze niet konden vertrekken.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Een ballastloze spooroplossing, zoals ingegoten spoor is veel makkelijker zandvrij te houden of te maken. Nu loopt het ballast ook nog vol met zand, wat het spoor ook niet ten goede komt en potentieel hoge onderhoudskosten met zich mee zal brengen.
Zou ProRail betaald hebben voor “voldoende” aanplant, dan was dat weggezet als verspilling van hoge gebruiksvergoedingen. Als je een bedrijf opzet op nieuw land, of als je vervoersdiensten daarheen aanbiedt, dan behoor je te weten waaraan je begint, en mag je slechts hopen dat de natuur je gunstig gezind is. Niet voor alle tegenspoed is een schuldige of zelfs maar verantwoordelijke aan te wijzen!