België wil nu ook werk maken van spoorlijn Gent-Terneuzen
Het Belgische Federaal Parlement heeft unaniem ingestemd met het opzetten van een grensoverschrijdend spoornetwerk voor goederen en personen in de Kanaalzone Gent-Terneuzen. Eerder deed de Nederlandse Tweede Kamer al hetzelfde. In België is 10,8 miljoen euro extra vastgelegd om de huidige spoorlijn te verbeteren voor goederen- en personenverkeer.
Jan Lagasse, directeur van North Sea Port, zegt dat de unanieme meerderheid van stemmen van België, na Nederland, een belangrijke stap is om daadwerkelijk aan de slag te gaan met de spoorlijn. “Unanimiteit in het parlement komt niet vaak voor, dus het is zelfs wel een beetje een unicum. Nu alle neuzen dezelfde kant op staan, kunnen we echt aan de slag.”
Geen spoorontsluiting
De investering is met name bedoeld om het goederenverkeer per trein in de Gentse Kanaalzone te versterken, vertelt Lagasse. “Het goederenverkeer kan nu van Gent naar Zelzate op de bestaande lijn. Maar van Zelzate over de grens naar Terneuzen ligt nu nog geen spoor. Ook heeft het bedrijventerrein Axelse Vlakte geen spoorontsluiting. Dus wanneer de spoorlijn er is, wordt het bedrijventerrein veel beter bereikbaar.”
“Op deze manier kunnen wij meer transport laten plaatsvinden per spoor, wat beter is voor het milieu. En hierdoor is het makkelijker voor bedrijven om zich in North Sea Port te vestigen. Ook voorkomt het files op de weg. Het is nog onduidelijk wanneer de spoorlijn in gebruik kan worden genomen.”
Langdurige plannen
Lagasse vertelt dat het plan van de spoorlijn Gent-Terneuzen al sinds 1967 op tafel ligt. “Sinds de fusie van North Sea Port, het Nederlandse Zeeland Seaports (Vlissingen en Terneuzen) en het Vlaams/Belgische Havenbedrijf Gent, zijn de ontwikkelingen omtrent deze spoorlijn versneld. Dat komt omdat de partijen aan beide kanten van de grens, waaronder de Stad Gent en de gemeente Terneuzen, belang hebben bij deze vooruitgang.”
“Door de fusie is er een hechtere samenwerking ontstaan. Het plan voor de spoorlijn ging eerst millimeter voor millimeter vooruit, maar de afgelopen jaren meters en kilometers.”
Rail Ghent Terneuzen
Het project Rail Ghent Terneuzen, bestaande uit vijf partners, is een paar jaar geleden opgestart om een bijdrage te leveren aan het realiseren van deze spoorlijn. Deze partners zijn: North Sea Port, de Stad Gent, de gemeente Terneuzen en de provincies Oost-Vlaanderen en Zeeland.
Zij hebben onderzocht wat er nodig is om het spoor in het grensoverschrijdende havengebied tussen Gent en Terneuzen te verbeteren en de maatschappelijke en economische kansen te pakken. Nu het Belgische Federaal Parlement hierover unaniem heeft gestemd, is de realisatie van de spoorlijn Gent-Terneuzen weer een stap dichterbij.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Bravo voor België en Nederland, voor de North Sea samenwerking Gent-Terneuzen en EureG regio/Landsgrens overscjrijdende spoorlijn. Een ander kansrijk EuReG project is de ‘Wieder/Wunderlinie’ (Anna Palowna-Afsluitdijk-Harlingen-Leeuwarden)-Groningen-Bremen als verlengde 162-b lijn en Lely-route Lelystad-Emmeloord-Groningen daaraan Gekoppeld……. Komt er nog iets terecht van de Langgeld beloften…
Bravo voor België en Nederland, voor de North Sea samenwerking Gent-Terneuzen en EureG regio/Landsgrens overscjrijdende spoorlijn. Een ander kansrijk EuReG project is de ‘Wieder/Wunderlinie’ (Anna Palowna-Afsluitdijk-Harlingen-Leeuwarden)-Groningen-Bremen als verlengde 162-b lijn en Lely-route Lelystad-Emmeloord-Groningen daaraan Gekoppeld……. Komt er nog iets terecht van de Langmangeld beloften, door Eurlings en CIE duijvendak teniet gedaan
Bravo voor België en Nederland, voor de North Sea samenwerking Gent-Terneuzen en EureG regio/Landsgrens overscjrijdende spoorlijn. Een ander kansrijk EuReG project is de ‘Wieder/Wunderlinie’ (Anna Palowna-Afsluitdijk-Harlingen-Leeuwarden)-Groningen-Bremen als verlengde 162-b lijn en Lely-route Lelystad-Emmeloord-Groningen daaraan Gekoppeld……. Komt er nog iets terecht van de Langmangeld beloften, door v/m mister Eurlings en CIE Duijvendak teniet gedaan….
Uit welke duim komt het gedeelte: ““Het goederenverkeer kan nu van Gent naar Zelzate op de bestaande lijn. Maar van Zelzate over de grens naar Terneuzen ligt nu nog geen spoor. Ook heeft het bedrijventerrein Axelse Vlakte geen spoorontsluiting. Dus wanneer de spoorlijn er is, wordt het bedrijventerrein veel beter bereikbaar.”
Volgens mij ligt daar best wel al heel lang spoor…
Over de rentabiliteit van ’n treinverbinding Gent – Terneuzen heb ik mijn ernstige twijfels. Als de stadstram in Gent op normaalspoor (1435 mm) had gereden, had-ie door kunnen rijden naar Terneuzen.
Bij een ander grensoverschrijdend ov-project namelijk de sneltram Hasselt – Maastricht heb ik ook mijn twijfels, omdat niet wordt gereden vanaf het NMBS-station in Hasselt naar het centraal station van Maastricht.
Citaat: het Nederlandse Zeeland Seaports (Vlissingen en Terneuzen)
waarom wordt de gemeente Borsele en de provincie Zeeland overgeslagen?
Ik juich dat toe maar is er in de bebouwde kom van Terneuzen wel ruimte voor een reizigersstation ? Want als deze op een industieterrein moet komen lijkt mij voor de doorsnee reiziger ook geen pretje;bepleit ook eens dat de trein die in Hamont eindigt dat deze wordt doorgetrokken tot Weert gezien aldaar ruimte is voor extra perron zodat de exploitatie met Ns vrijwel gescheiden kan
Als ze in de Westerscheldetunnel nou ook eens een spoorbuis maken, zou die trein van Gent naar Terneuzen ook door kunnen rijden naar Goes. Er ligt ookal stoomtreinspoor van Goes naar Oudelande, als ze dat dan even ontsluiten door middel van een spoortunnel, kan die trein van Gent via Terneuzen bij Goes aanhaken op de rest van het Nederlandse treinnetwerk!