Wat leer je over het spoorgoederentransport tijdens RailTech Europe?
Extra lange, 740 meter tellende goederentreinen, het automatisch en digitaal koppelen van goederenwagons, de operatie op de Rotterdamse havenspoorlijn en zelfrijdende goederentreinen. Het zijn slechts enkele van de ruim honderd onderwerpen die aan bod komen tijdens het digitale congres RailTech Europe. Om door de bomen het bos te kunnen zien, hierbij alle interessante spoorgoederen-presentaties op een rij.
De Europese Commissie heeft 2021 officieel benoemd tot het Europees Jaar van het Spoor. Tijdens RailTech Europe is er dan ook veel aandacht voor dit initiatief vanuit Brussel. De eerste spreker die hierover aan het woord komt, is Wim van de Camp die onlangs is verkozen tot Nederlandse ambassadeur van het Europees Jaar van het Spoor.
Tijdens een RailTech Europe pre-evenement op 29 maart geeft hij samen met Railforum-directeur Corina de Jongh, Justus Hartkamp van ProRail en Karin Haaksman van Unife de aftrap aan Nederlandse zijde. Deze voorbeschouwing start om 13.30 uur, waarna om 14.00 uur wordt doorgeschakeld naar de officiële opening van het Europees Jaar van het Spoor in Lissabon in Portugal..
Main Stage
De eerste congresdag op 30 maart komt Diederik Samsom, kabinetschef van klimaatcommissaris Frans Timmermans, vertellen welke gevolgen de Green Deal heeft voor onder meer de Europese spoorgoederensector. Later die dag legt Bart van der Spiegel van de Belgische spoorbeheerder Infrabel uit hoe vervoerders energie en daarmee kosten kunnen besparen door treinen uit te rusten met een energieverbruiksmeter.
Catherine Trautmann, de Europese coördinator van de North Sea-Baltic TEN-T corridor vertelt meer over de modal shift die deze spoorgoederencorridor teweeg moet brengen.
Op de tweede congresdag is er veel aandacht voor het European Rail Traffic Management System (ERTMS) waarmee de Europese spoorsector de overstap van een analoog naar een digitaal treinbeveiligingssysteem wil maken. Dit heeft ook grote gevolgen voor de spoorgoederensector. Onder meer vanwege de grote investeringen die gemoeid zijn met de ombouw van locomotieven. Andere digitale innovaties voor de spoorgoederensector zijn het automatisch en digitaal koppelen van goederenwagons. Ook dit wordt op internationaal niveau ontwikkeld, programma manager Mark Topal-Gökceli vertelt hoe dit in zijn werk gaat.
Verder is er deze dag een paneldiscussie te volgen over de manier waarop nieuwe technologie het concurrentievermogen van de spoorgoederensector kan vergroten.
ProRail Stage
Het management van ProRail wordt op de eerste congresdag op zijn eigen podium geïnterviewd over de toekomstvisie van de spoorbeheerder. Vervolgens is er op de ProRail Stage een presentatie gepland over zelfrijdende treinen als gamechanger voor het spoor en daarmee ook goederentransport per spoor. De trein wordt wereldwijd al gezien als de meest schone vorm van transport, toch wil de sector hierin nog verder gaan. Hoe dat in zijn werk gaat is om 16.00 te zien en horen bij ProRail. De dag wordt uiteindelijk afgesloten met een presentatie over de invoering van 740 meter lange goederentreinen.
Op dag twee is er op dit podium een rondetafelgesprek te volgen over het spoor als verbindende factor. Naast het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Provincie Zuid-Holland, Railforum, Wim van de Camp en Rijkswaterstaat, neem hier ook de CEO van DB Cargo Nederland, Nanouke van ’t Riet, aan deel.
Op de derde en laatste congresdag, legt ProRail Innovatie-directeur Karel van Gils uit hoe in de haven van Rotterdam gewerkt wordt met data gedreven spoorgoederenlogistiek. De spoorbeheerder geeft daarnaast ook een inkijkje in de operatie op de Rotterdamse Havenspoorlijn.
Tech Stage
Op het derde podium, de Tech Stage, presenteert TNO op 31 maart zijn position paper over zelfrijdende treinen. Hierin is onder meer te lezen dat de spoorsector haast zou moeten maken met ATO (Automatic Train Operation). Volgens het onderzoeksinstituut is het de enige manier om te kunnen concurreren met het weg-, water, en luchttransport. Vervolgens komen deelnemers in een interview met Jacob Baseliyos van DB Cargo meer te weten over de ATO testen die deze spoorgoederenvervoerder heeft gedaan. Op dit podium is er deze dag ook aandacht voor de uitdagingen van ERTMS en het potentieel van het virtueel koppelen van treinen.
Meer over RailTech Europe:
- ‘Treinverslaafde’ Wim van de Camp heeft veel zin in ambassadeurschap Jaar van het Spoor
- Nieuwe proef met waterstof- en batterijtreinen in de maak
- Zo werkt digitaal netwerken tijdens RailTech Europe
- ‘Grootste belemmering voor North Sea-Baltic railcorridor is ontbreken ERTMS’
- Rusland zet dit jaar eerste autonome reizigerstrein in op reguliere dienstregeling
- ‘Vertraging bij uitrol ERTMS is niet zo dramatisch’
- ‘Gelijk speelveld komt Europees spoorvervoer ten goede’
- Elisabeth Werner (DG Move): investeer opbrengsten kilometerheffing trucks in het spoor
- Rail Baltica over de voordelen van een greenfield-situatie