Door Theemswegtracé kan aantal dagelijkse treinen van 90 naar 230
Het heeft jaren geduurd, maar nu is het dan zover. De bouw van het Theemwegtracé in Rotterdam, een viaduct van vier kilometer lang, is voltooid. De komende dagen wordt dit viaduct aangesloten op de Havenspoorlijn. Het doel: het capaciteitsknelpunt rond de Calandbrug oplossen, waardoor er meer treinen kunnen rijden.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Ja, 300 miljoen euro is een absurd bedrag voor 4 kilometer spoor, maar is ondertussen wel de standaard geworden. Als over een jaar of tien de spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Schiedam een feit is, dan heeft men ondertussen aan die krap vijftien kilometer ook meer dan anderhalf miljard euro uitgegeven. Omdat na de debacles rond HSL en Betuweroute de aanleg van nieuwe spoorlijnen er niet meer in zit, verlengt de sector haar bestaan met dit tarief van 100 miljoen per kilometer omgebouwd spoor.
Van 90 naar 230 treinen per dag? Mooi verhaal. We hebben misschien geen “last” meer van die Calandbrug, maar de terminals kunnen nooit zo’n hoeveelheid treinen verwerken op een dag.