Achterhoek wijst noordelijke aftakking Betuweroute collectief af
De zeven gemeenten in de Gelderse Achterhoek wijzen een noordelijke aftakking van de Betuweroute gezamenlijk af. Dat hebben Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk maandag aan de Tweede Kamerfracties en de kabinetsleden laten weten. Volgens de gemeenten is er geen enkel draagvlak voor een zogenoemde Noordtak.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Goederenverkeer tussen Rotterdam en Noordoost-Europa? Het is minimaal en zal dat altijd blijven, want die landen worden door de havens van Hamburg en Gdansk bediend. Overlast door goederentreinen in Arnhem en Zutphen? Ja, als goederentreinen moeten omrijden via Oldenzaal omdat de spoorlijn Zevenaar-Oberhausen vanwege werkzaamheden niet bereden kan worden. Kortom, er is geen enkele reden om die Noordtak aan te leggen en bovendien ziet de politiek in Den Haag er ook helemaal niets in.
De Noordtak biedt ook vele kansen: het kan gebruikt worden voor een Intercity Arnhem-Winterswijk (tijdswinst 30+ minuten), een directe passagierslijn Arnhem-Doetinchem-Lichtenvoorde- Twente met opstap voor tussenliggende plaatsen zoals Varsseveld, Lichtenvoorde- Groenlo- Eibergen en Haaksbergen 3) een station Zwarte Cross in de bocht waar het spoor langs de N18 afbuigt richting WWijk; en verdere ontwikkelmogelijkheden langs de transport en passagierscorridor.
De Noordtak biedt ook mogelijkheden voor de bewoners van de Achterhoek (en Twente) op een duurzame manier dat de bezwaren van omwonenden en gemeenten grotendeels kan wegnemen: 1) een intercity Arnhem-Winterswijk (30 minuten of meer sneller dan de huidige Arriva); 2) een direkte trein Arnhem-Achterhoek-Twente (sneltrein of stoptrein) met mogelijke stops in plaatsen die nog geen station hebben 3) een station Zwarte Cross waar Zutphen-WWijk kruist met de Noordtak 4) sociale en economische voordelen
Hoe dit te realiseren zonder overlast voor omwonenden: 1) volledige integratie met de A18/ N18 ; niet ernaast maar in de middenberm; middenberm wordt slechts verbreed met 4 meter 2) ietwat verdiept aanleggen (2 meter) in een betonnen bak bekleed met geluiddempend materiaal zodat de wielen niet te horen zijn 3) een groen talud erlangs van ook twee meter hoog en 4) met een groene boogoverkapping bij bebouwde kom 5) trillingsvrij aanleggen (en niet achteraf);
6) hoeft niet te duur te zijn: Zevenaar tot Doetinchem enkelspoor (12 km); dan Doetinchem – Lichtenvoorde (34 km tot spoor Zutphen-Wwijk) dubbelspoor ivm intercity Arnhem-WWijk; en daarna enkelspoor (37) naar Hengelo met één of twee passagemogelijkheden.
Gemeenten en bewoners van de Achterhoek : kijk ook naar de voordelen en zet niet slechts hakken in het zand.
De teleurstellende prestaties van HSL-Zuid en Betuweroute zijn bepaald geen aanmoediging voor de politici in Den Haag om nogmaals geld uit te geven aan nieuwe spoorlijnen. Vijftien jaar geleden werd de Betuweroute geopend en sindsdien is het aandeel van het spoor in het totale goederenvervoer nauwelijks toegenomen. Zolang andere landen niet op vergelijkbare schaal investeren om de infrastructuur voor goederentreinen te verbeteren heeft het geen zin om dat enkel in Nederland te blijven doen.
(Noordtak Betuweroute, Lelylijn alternatieven (via Emmeloord-Drachten-Groningen en via AFsluitdijk-Harlingen-(Groningen en verder)
– Parallel door Duitsland nr Bad Bentheim-Bremerhafen-etc.
– Afsluitdijk-traject A’Palowna Harlingen-//Hlg-Bremerhafen-Jade-Weserport-Hamburg vv.
De vrees voor overlast in de ‘achterhoek’ voor -enorm- geluidsoverlast tussen Arnhen-Zutphen-Ozl-Coevoren e.v. is begrijpbaar. Men zal M.I. moeten samenwerken met Deutsche Bahn Infra voor een parallel spoortraject net over de Dld-grens.
(Afsluitdijk-spoorvariant)
Voor de achterland -spoor-verbinding vanaf NZK-IJMOND Groot A’dam-`IJmuiden-Den Helder ligt er nog een ca. 80+ jaar oud plan van Cornelis Lely, nl de laatste ontbrekende schakel in het NL spoornet,
inzake Lely-route, naast de SAAL-Emmeloord-Drachten-Groningen spoorvariant,
-Anna Palowna- Harlingen en Harlingen-Duitsland via Nieuweschans/Rheine
De IJssel-Maas-route houden we dan beschikbaar voor passagiers-OV in het traject Leeuwarden/Groningen — Luik- Parijs
Het railgoederen AF Betuwe-route AF Zevenaar – Oberhausen door Duitsland naar Bad-Bentheim/Coevorden/Veendam
Harlingen, Loek van der Heide
Alternatieve aanvullingen op noordtak parallel door Duitsland,
– AF Oberhausen nar Bad Bentheim, daar aansluitend op ‘Coevorden-Emmen-Zuidbroek-Dzl-Eemshaven’
– IN het kader van ‘Langman-2.0.’ en de TEN-t evaluatie in 2023
Een noordtak waarbij de Noordelijke zeehavens, verbonden met Amsterdam NZK/IJmond een partnersship kunnen aangaan
– AF Harlingen via Nieuweschans naar Jade-Weser PORT (Wilhelmshaven), Bremerhafen-Hamburg door naar Baltische-staten etc.
Reagerend op ‘BLB| 01.02.22|15:22
De inwoners vd Achterhoek kunnen zich ook positiever instellen op inderdaad, sneller spoor tussen Doetinchem-Lichtenvoorde-Wwijk,
en
voeg daar dan ook nog maar bij
– Herstellend verdubbelen Deventer-Oost
– By-pas Zwolle richting Coevorden
– Nw aanleg Emmen-Veendam-Zuidbroek-DEZ-Eemshaven
– Harlingen-Zuidbroek-Duitsland aanvullend verdubbelen
Op die manier combineer je Noordtak Betuweroute- zeehaven ontsluiting Harlingen-Eemsmond havens