Hinder voor goederenvervoerders door spoedherstel wissels in haven

Na ritten met een meettrein bleek dinsdag aan het einde van de middag een aantal wissels op de Rotterdamse havenspoorlijn versleten te zijn. Door het spoedherstel dat gepleegd moest worden, konden er minder goederentreinen rijden. Dit zorgde voor overlast voor de vervoerders. 

Dinsdagnacht werden bij de Botlektunnel, Barendrecht en op emplacement Maasvlakte nog enkele reparaties uitgevoerd, meldt ProRail. Dit zorgde met name op het emplacement Maasvlakte voor hinder.

“Om de staat van het spoor te controleren laat ProRail geregeld meettreinen rijden. Dat is ook gebeurd op de Havenspoorlijn. Daarbij is gebleken dat een aantal wissels, met name op emplacement Maasvlakte, gerepareerd moesten worden. Nadat dat gebeurd is kon het treinverkeer weer hervat worden”, aldus ProRail.

Project Infra op Orde

ProRail werkt op dit moment in het project Infra op Orde aan het herstel van de spoorinfrastructuur in de Rotterdamse haven, dat te maken heeft met achterstallig onderhoud. Dit werk is verdeeld in drie werkpakketten, elk verdeeld over een jaar. In eerste werkpakket zijn 29 wissels, 50 overwegen en 10 kilometer spoor aangepakt. In werkpakket 2 dat in 2022 wordt uitgevoerd, volgen nog eens 28 wissels (en aansluitende spoortakken) en 3 overwegen. Werkpakket 3 (afgerond in2023) bevat 35 wissels, 25 overwegen en nog eens 10 kilometer spoor.

Directeur Hans-Willem Vroon van belangenvereniging RailGood zegt in reactie op het spoedherstel dinsdag dat er niet is doorgepakt naar aanleiding van het rapport Crisislab over de staat van de spoorinfrastructuur in de Rotterdamse haven. In dit rapport werd in 2020 geconcludeerd dat er sprake was van jaren van achterstallig onderhoud in de haven, waardoor er rode vlaggen het spoor in diverse knelpunten in de spoorinfrastructuur werden vastgesteld (onder meer wissels, overwegen, sporen die nodig moesten worden onderhouden). Naar aanleiding van dit rapport is het project Infra op Orde gestart.

Vroon benoemt als oorzaak dat ProRail de infrastructuur op veiligheidswaarde onderhoudt in plaats van op onderhoudswaarde. Daardoor zouden objecten en systemen in het spoor hun technische levenswaarde niet halen. Daardoor komt het regelmatig voor dat de Rotterdamse haven “voor de zoveelste keer” niet per spoor bereikbaar is.

SpoorProTV over spooronderhoud Rotterdamse haven

Woensdagmiddag besteedt SpoorProTV aandacht aan het spooronderhoud van de Rotterdamse haven. Daarbij komen directeur Accountmanagement Jessica van den Bosch en projectmanager Havenspoorlijn Ben van Hooijdonk van ProRail in de studio aan het woord. In een videoreportage in de Rotterdamse haven vertellen directeur Hans-Willem Vroon van RailGood en operationeel directeur Pieter Hazejager over wat er volgens hen beter kan.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Hinder voor goederenvervoerders door spoedherstel wissels in haven”

asierts|21.04.22|09:34

Kortom, de zichzelf ProRail noemende railinfrabeheerder blijkt opnieuw grof te falen voor wat betreft haar kerntaak. Steeds weer blijken wissels buiten grenswaardes te zitten en wordt de boel stilgelegd. Wat doen die externe onderhoudspartijen eigenlijk? Slapend geld verdienen en wachten tot een controletrein langskomt? Is er dan helemaal NIETS geleerd van de ontsporing in Hilversum? Wanneer grijpt de inspectie nu eindelijk eens hard in en worden celstraffen en miljoenenboetes opgelegd ?

Pat Rick|21.04.22|13:24

@asierts: ProRail heeft geleerd om de PR te manage-n. Nu sturen ze 2 managers om dit te doen, want dat makkelijker dan de technische conditie van de infra te manage-n. Waarschijnlijk weinig affiniteit waar het zich om gaat als ze vooral praten over budgetten en “spoorproduct”. Het lijkt vooral over een geldschuifoperatie, waar een percentage als overhead gebruikt mag worden om de vele directeuren mee te financieren. En de vorstelijke financiering wil men zo houden, zie verzet tegen zbo.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hinder voor goederenvervoerders door spoedherstel wissels in haven | SpoorPro.nl

Hinder voor goederenvervoerders door spoedherstel wissels in haven

Na ritten met een meettrein bleek dinsdag aan het einde van de middag een aantal wissels op de Rotterdamse havenspoorlijn versleten te zijn. Door het spoedherstel dat gepleegd moest worden, konden er minder goederentreinen rijden. Dit zorgde voor overlast voor de vervoerders. 

Dinsdagnacht werden bij de Botlektunnel, Barendrecht en op emplacement Maasvlakte nog enkele reparaties uitgevoerd, meldt ProRail. Dit zorgde met name op het emplacement Maasvlakte voor hinder.

“Om de staat van het spoor te controleren laat ProRail geregeld meettreinen rijden. Dat is ook gebeurd op de Havenspoorlijn. Daarbij is gebleken dat een aantal wissels, met name op emplacement Maasvlakte, gerepareerd moesten worden. Nadat dat gebeurd is kon het treinverkeer weer hervat worden”, aldus ProRail.

Project Infra op Orde

ProRail werkt op dit moment in het project Infra op Orde aan het herstel van de spoorinfrastructuur in de Rotterdamse haven, dat te maken heeft met achterstallig onderhoud. Dit werk is verdeeld in drie werkpakketten, elk verdeeld over een jaar. In eerste werkpakket zijn 29 wissels, 50 overwegen en 10 kilometer spoor aangepakt. In werkpakket 2 dat in 2022 wordt uitgevoerd, volgen nog eens 28 wissels (en aansluitende spoortakken) en 3 overwegen. Werkpakket 3 (afgerond in2023) bevat 35 wissels, 25 overwegen en nog eens 10 kilometer spoor.

Directeur Hans-Willem Vroon van belangenvereniging RailGood zegt in reactie op het spoedherstel dinsdag dat er niet is doorgepakt naar aanleiding van het rapport Crisislab over de staat van de spoorinfrastructuur in de Rotterdamse haven. In dit rapport werd in 2020 geconcludeerd dat er sprake was van jaren van achterstallig onderhoud in de haven, waardoor er rode vlaggen het spoor in diverse knelpunten in de spoorinfrastructuur werden vastgesteld (onder meer wissels, overwegen, sporen die nodig moesten worden onderhouden). Naar aanleiding van dit rapport is het project Infra op Orde gestart.

Vroon benoemt als oorzaak dat ProRail de infrastructuur op veiligheidswaarde onderhoudt in plaats van op onderhoudswaarde. Daardoor zouden objecten en systemen in het spoor hun technische levenswaarde niet halen. Daardoor komt het regelmatig voor dat de Rotterdamse haven “voor de zoveelste keer” niet per spoor bereikbaar is.

SpoorProTV over spooronderhoud Rotterdamse haven

Woensdagmiddag besteedt SpoorProTV aandacht aan het spooronderhoud van de Rotterdamse haven. Daarbij komen directeur Accountmanagement Jessica van den Bosch en projectmanager Havenspoorlijn Ben van Hooijdonk van ProRail in de studio aan het woord. In een videoreportage in de Rotterdamse haven vertellen directeur Hans-Willem Vroon van RailGood en operationeel directeur Pieter Hazejager over wat er volgens hen beter kan.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Hinder voor goederenvervoerders door spoedherstel wissels in haven”

asierts|21.04.22|09:34

Kortom, de zichzelf ProRail noemende railinfrabeheerder blijkt opnieuw grof te falen voor wat betreft haar kerntaak. Steeds weer blijken wissels buiten grenswaardes te zitten en wordt de boel stilgelegd. Wat doen die externe onderhoudspartijen eigenlijk? Slapend geld verdienen en wachten tot een controletrein langskomt? Is er dan helemaal NIETS geleerd van de ontsporing in Hilversum? Wanneer grijpt de inspectie nu eindelijk eens hard in en worden celstraffen en miljoenenboetes opgelegd ?

Pat Rick|21.04.22|13:24

@asierts: ProRail heeft geleerd om de PR te manage-n. Nu sturen ze 2 managers om dit te doen, want dat makkelijker dan de technische conditie van de infra te manage-n. Waarschijnlijk weinig affiniteit waar het zich om gaat als ze vooral praten over budgetten en “spoorproduct”. Het lijkt vooral over een geldschuifoperatie, waar een percentage als overhead gebruikt mag worden om de vele directeuren mee te financieren. En de vorstelijke financiering wil men zo houden, zie verzet tegen zbo.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.