Maandelijks incidenten met lekkende goederenwagons: ‘Lastig om in te grijpen’
Een lekkende ketelwagon zorgde dinsdag voor oponthoud op een rangeerterrein in Rotterdam. Ondanks dat het op voorhand niet duidelijk was om wat voor vloeistof het ging, zijn dit soort ‘incidenten’ een maandelijkse gang van zaken. De vervoerder is verantwoordelijk voor de veiligheid van haar materieel en omdat er veel verschillende vervoerders gebruikmaken van het goederenspoor, is het lastig om in dit soort situaties in te grijpen. Spoorbeheerder ProRail – in dit geval – kan alleen optreden bij calamiteiten.
Binnen de publieke discussie gaan er steeds meer stemmen op om goederenvervoer met gevaarlijke stoffen beter te controleren en te weren over kwetsbare trajecten. Dan gaat het voornamelijk over trajecten die door dichtbevolkte woongebieden lopen.
Vraag is alleen of het gezien het toenemende goederenvervoer wel zo gewenst is wanneer er regelmatig potentiële veiligheidsincidenten plaatsvinden, zonder dat er direct met een vinger naar de verantwoordelijke partij kan worden gewezen. Dinsdag zorgde een lekkende ketelwagon voor oponthoud in Rotterdam. Aanvankelijk was niet eens duidelijk wat voor vloeistoffen er werden vervoerd. Is dat wel een wenselijke situatie? Martijn de Graaf, woordvoerder bij ProRail, zegt dat een dergelijke situatie maandelijks voorkomt. “Vaak is de wagon niet goed afgesloten en gaat het dus echt om druppellekkages.”
De Graaf benadrukt dat ProRail daar niet voor verantwoordelijk is. “De vervoerder in kwestie moet voldoen aan de veiligheidseisen.” ProRail is als spoorbeheerder vaak noodgedwongen om te grijpen naar de inzet van haar incidentenbestrijding, op het moment dat de situatie de veiligheidsnormen al voorbij is gestreefd.
Kleine incidenten halen vaker de publiciteit
Volgens de zegsman van ProRail hoeven we ons geen zorgen te maken. “Omdat de monitoring zo goed is komen we daar altijd snel achter en kunnen we het simpel oplossen.” Dat laatste geeft wel te denken, want een goederentrein kan er al een hele reis op hebben zitten alvorens er een lekkage of mankement wordt ontdekt op een rangeerterrein. Dinsdagmiddag was dat laatste echter niet het geval, zo bevestigt ProRail. Wel is er in de afgelopen jaren een nieuwe wijze van alarmering opgesteld, waardoor kleine voorvallen zoals vandaag vaker de publiciteit halen.
Over de keuring van de wagons van het spoorgoederenvervoer kan ProRail geen exacte uitspraken doen. Die verantwoordelijkheid ligt volgens de spoorbeheerder bij de afnemers zelf – de vervoerders in dit geval. De vraag rijst alleen wel of scherper toezicht niet zou kunnen bijdragen aan een kentering van het aantal incidenten. “Wij gaan daar niet over”, zegt ProRail, nadrukkelijk wijzend op haar rol als beheerder en niet als exploitant. Volgens de Inspectie leefomgeving en Transport krijgt het op jaarbasis ongeveer 180 meldingen via ProRail van dergelijke incidenten gemeld. Dat brengt de uitkomst van een simpele som op 15 incidenten per maand.
In 2018 kon SpoorPro nog melden dat lekkages waarbij kleine hoeveelheden (gevaarlijke) vloeistoffen vrijkomen uit een ketelwagen minder vaak tot vertragingen hebben geleid in 2017. Over de afgelopen periode zijn daar geen concrete rapportages over opgesteld.
Lees ook: