Waterstoftrein van Alstom maakt debuut in Zweden
De Coradia iLint waterstoftrein van Alstom heeft zijn eerste officiële kilometers gemaakt in Zweden, zo meldt de fabrikant woensdag. De trein werd in Östersund getoond en gedemonstreerd aan beleidsbepalers en andere Zweedse belanghebbenden.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
“Door een dieseltrein te vervangen door een waterstoftrein, zou net zo’n grote CO2-besparing betekenen als het van de weg halen van 400 auto’s” zegt Alstom.
Met welke stroom is die waterstof dan gemaakt? Als dat geen zonne- of windenergie is die anders verloren zou zijn gegaan (d.w.z. niet gebruikt voor het direct nuttig gebruiken) geeft het door de inefficiënte omzetting naar en weer van waterstof (+ het gezeul ermee) de facto méér uitstoot dan een dieseltrein met de beste brandstof.
@Ilya: dat is nu de waterstofeconomie. Scenario’s van Shell laten zien dat koolstofketens steeds korter worden voor de energiebehoefte. Eerst lange ketens door kolen, toen middellange (olie, diesel). En nu gaan we naar (vloeibaar) gas. De ultieme energiedrager is dan koolstofvrij, ofwel waterstof. Als deze opgewekt kan worden met groene stroom, bijvoorbeeld uit wind- of waterkracht, dan is er een zeer duurzame brandstof. Wind is volop aanwezig en nieuwe type molens produceren meteen waterstof.