AMT Group presenteert volledig elektrische krol
Op het International Exhibition on Track Technology (iaf) in Munster heeft AMT Group de TRACKBOT gepresenteert. Samen met No Man Trackwork ontwikkelde en produceerde AMT de intelligente machine die ze zelf “de nieuwe spoorcollega in de spoorbouwbranche” noemen.
Door gebruik te maken van slimme technologie werkt de TRACKBOT autonoom en wordt kwaliteit gewaarborgd. De TRACKBOT is in staat zelfstandig spoorstaaf-bevestigingen te detecteren, los of vast te draaien en daarbij de veer te positioneren. De machine is zo ontwikkeld dat deze snel inzetbaar is en volledig autonoom werkzaamheden kan uitvoeren.
Efficiënt en duurzaam
De TRACKBOT is 24 uur per dag inzetbaar, wat natuurlijk een vereiste is om te voldoen aan de behoeften van de spoorbouwers, die ook 24 uur per dag doorwerken. Helemaal inspelende op een duurzamere wereld is de machine veel minder belastend voor het milieu omdat de TRACKBOT volledig elektrisch is aangedreven.
Ook kunnen medewerkers met behulp van de machine veel efficiënter worden ingezet, wat niet alleen een kostenbesparing kan opleveren, maar ook kan bijdragen aan het tekort aan handen op het spoor.
Veilig
Niet alleen is de TRACKBOT dus een efficiënt middel om spoorpersoneel in te zetten, het verhoogt ook de veiligheid tijdens spoorwerkzaamheden. Medewerkers worden met behulp van de machine minder tot nauwelijks nog blootgesteld aan fysiek zware arbeid zoals heffen en bukken.
Omdat de TRACKBOT volledig elektrisch werkt worden werknemers in het vervolg niet meer blootgesteld aan schadelijke dampen, denk hierbij aan de uitstoot van uitlaatgassen van machines die op diesel werken of kwartsstof.
Flexibel
In de toekomst kan de TRACKBOT, die speciaal voor de spoorbouw werd ontwikkeld, nog verder worden uitgerust met andere type robots, grijpers en toe- en afvoerbanden om zo ook andere werkzaamheden uit te voeren. AMT: “Dit kan bijvoorbeeld door het aanbrengen van raildempers, schroeven en andere onderdelen. Het leggen van rollen t.b.v. het op spanning brengen van spoorstaven behoort ook tot de mogelijkheden.”
Met behulp van een LCD-scherm en een internetverbinding wordt de machine aangestuurd en uitgelezen. Data, zoals het aandraaimoment, de veerpositie of het ontbreken van onderdelen, worden bijgehouden in een log.
RailTech Europe Event 2022
Nieuwsgierig geworden? AMT Group en BAM Infra zullen van 21 tot 23 juni ook aanwezig zijn met een stand op het RailTech Event 2002 in de Jaarbeurs in Utrecht. Klik hier om je aan te melden.
Lees ook: