Dual Inventive versterkt UNIFE voor nieuwe stap in digitale harmonisering Europees spoor

Afbeelding: Dual Inventive

UNIFE, de Europese vereniging van de spoortoeleveringsindustrie, heeft tijdens de General Assembly in Parijs het lidmaatschap van Dual Inventive bekrachtigd. Hiermee is het in Oisterwijk gevestigde technologiebedrijf het enige lid uit Nederland van deze Europese organisatie, waar meer dan honderd bedrijven bij zijn aangesloten. Het doel is om samen te werken aan één Europese standaard voor de digitale harmonisering van Europese spoorsystemen.

Philippe Citroën, directeur-generaal van UNIFE, is blij dat Dual Inventive haar gelederen komt versterken. “De expertise van dit bedrijf op het gebied van spoorwegtelecommunicatie is van essentieel belang om de verschuiving naar het spoor, zoals geschetst in de Sustainable and Smart Mobility Strategy van de Europese Commissie, te bewerkstelligen. Een verdubbeling van het passagiersvervoer per spoor in 2030 en een verdrievoudiging in 2050, zoals voorgesteld in de European Green Deal, vereist in Europa ontwikkelde technologie van de volgende generatie om zo onze spoorwegen nog betrouwbaarder en veiliger te maken. Een ingrijpende verschuiving van de passagiersvoorkeuren kan het best worden bereikt door te investeren in onderzoek en innovatie en het tot stand brengen van meer digitale harmonisering”.

Citroën krijgt bijval van Marleen van de Kerkhof, International Affairs Manager bij Dual Inventive: “Samenwerking op Europees niveau is meer dan ooit noodzakelijk om het potentieel van onze spoorinfrastructuur optimaal te kunnen benutten. We moeten niet alleen de modal shift maken van de weg naar het spoor, maar ook de mentale shift van een nationale naar een Europese aanpak in het beheer van onze infrastructuur. We willen samen met UNIFE de industrie op weg helpen richting één Europese standaard voor de Internet of things (IoT) en digitale oplossingen voor de veiligheid van spoorwerkers”.

Lappendeken

Met de trein als het meest duurzame gemotoriseerde transportmiddel heeft het spoor de potentie om flink bij te dragen aan het behalen van de klimaatdoelstellingen zoals beschreven in de European Green Deal. De meeste spoornetwerken zijn echter een lappendeken van verschillende systemen en de gedateerde infrastructuur kan benodigde groei van spoorvervoer in Europa onvoldoende ondersteunen. Daarom heeft de Europese Commissie de Single European Railway Area in het leven geroepen.

Met dit initiatief wil zij de verbinding tussen de lidstaten en de samenwerking op Europees niveau verbeteren. Dit dient onder andere te leiden tot de implementatie van Europese standaarden voor het beheer van de spoorinfrastructuur. Een interoperabele spoorinfrastructuur zorgt namelijk voor efficiënter gebruik van de bestaande infrastructuur en meer veiligheid voor spoorwerkers en reizigers. In het samenwerkingsverband met UNIFE wenst Dual Inventive bij te dragen aan de totstandkoming van de Single European Railway Area.

UNIFE en Dual Inventive

UNIFE vertegenwoordigt de Europese spoorwegtoeleveringsindustrie. De vereniging treedt op namens meer dan 100 van Europa’s toonaangevende leveranciers van spoorwegmaterieel – van MKB tot grote industriële marktleiders – die actief zijn op het gebied van het ontwerp, de productie, het onderhoud en de renovatie van spoorwegsystemen, subsystemen en aanverwant materieel. UNIFE verenigt ook nationale spoorwegindustrieverenigingen uit 12 Europese landen.

Dual Inventive is gespecialiseerd in technologische producten die dienen om werken aan de spoorinfrastructuur veiliger en efficiënter te maken, de beschikbare spoorcapaciteit maximaliseren en de betrouwbaarheid van de spoorinfrastructuur verbeteren. Het bedrijf heeft jarenlang internationale ervaring in het veiliger en efficiënter beveiligen van de werkplek op het spoor met een eigen Europese SIL 4 cloud en systemen voor veilige en snelle toegang tot het spoor.

Lees verder: 

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Dual Inventive versterkt UNIFE voor nieuwe stap in digitale harmonisering Europees spoor | SpoorPro.nl

Dual Inventive versterkt UNIFE voor nieuwe stap in digitale harmonisering Europees spoor

Afbeelding: Dual Inventive

UNIFE, de Europese vereniging van de spoortoeleveringsindustrie, heeft tijdens de General Assembly in Parijs het lidmaatschap van Dual Inventive bekrachtigd. Hiermee is het in Oisterwijk gevestigde technologiebedrijf het enige lid uit Nederland van deze Europese organisatie, waar meer dan honderd bedrijven bij zijn aangesloten. Het doel is om samen te werken aan één Europese standaard voor de digitale harmonisering van Europese spoorsystemen.

Philippe Citroën, directeur-generaal van UNIFE, is blij dat Dual Inventive haar gelederen komt versterken. “De expertise van dit bedrijf op het gebied van spoorwegtelecommunicatie is van essentieel belang om de verschuiving naar het spoor, zoals geschetst in de Sustainable and Smart Mobility Strategy van de Europese Commissie, te bewerkstelligen. Een verdubbeling van het passagiersvervoer per spoor in 2030 en een verdrievoudiging in 2050, zoals voorgesteld in de European Green Deal, vereist in Europa ontwikkelde technologie van de volgende generatie om zo onze spoorwegen nog betrouwbaarder en veiliger te maken. Een ingrijpende verschuiving van de passagiersvoorkeuren kan het best worden bereikt door te investeren in onderzoek en innovatie en het tot stand brengen van meer digitale harmonisering”.

Citroën krijgt bijval van Marleen van de Kerkhof, International Affairs Manager bij Dual Inventive: “Samenwerking op Europees niveau is meer dan ooit noodzakelijk om het potentieel van onze spoorinfrastructuur optimaal te kunnen benutten. We moeten niet alleen de modal shift maken van de weg naar het spoor, maar ook de mentale shift van een nationale naar een Europese aanpak in het beheer van onze infrastructuur. We willen samen met UNIFE de industrie op weg helpen richting één Europese standaard voor de Internet of things (IoT) en digitale oplossingen voor de veiligheid van spoorwerkers”.

Lappendeken

Met de trein als het meest duurzame gemotoriseerde transportmiddel heeft het spoor de potentie om flink bij te dragen aan het behalen van de klimaatdoelstellingen zoals beschreven in de European Green Deal. De meeste spoornetwerken zijn echter een lappendeken van verschillende systemen en de gedateerde infrastructuur kan benodigde groei van spoorvervoer in Europa onvoldoende ondersteunen. Daarom heeft de Europese Commissie de Single European Railway Area in het leven geroepen.

Met dit initiatief wil zij de verbinding tussen de lidstaten en de samenwerking op Europees niveau verbeteren. Dit dient onder andere te leiden tot de implementatie van Europese standaarden voor het beheer van de spoorinfrastructuur. Een interoperabele spoorinfrastructuur zorgt namelijk voor efficiënter gebruik van de bestaande infrastructuur en meer veiligheid voor spoorwerkers en reizigers. In het samenwerkingsverband met UNIFE wenst Dual Inventive bij te dragen aan de totstandkoming van de Single European Railway Area.

UNIFE en Dual Inventive

UNIFE vertegenwoordigt de Europese spoorwegtoeleveringsindustrie. De vereniging treedt op namens meer dan 100 van Europa’s toonaangevende leveranciers van spoorwegmaterieel – van MKB tot grote industriële marktleiders – die actief zijn op het gebied van het ontwerp, de productie, het onderhoud en de renovatie van spoorwegsystemen, subsystemen en aanverwant materieel. UNIFE verenigt ook nationale spoorwegindustrieverenigingen uit 12 Europese landen.

Dual Inventive is gespecialiseerd in technologische producten die dienen om werken aan de spoorinfrastructuur veiliger en efficiënter te maken, de beschikbare spoorcapaciteit maximaliseren en de betrouwbaarheid van de spoorinfrastructuur verbeteren. Het bedrijf heeft jarenlang internationale ervaring in het veiliger en efficiënter beveiligen van de werkplek op het spoor met een eigen Europese SIL 4 cloud en systemen voor veilige en snelle toegang tot het spoor.

Lees verder: 

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.