‘Jaarlijks gaat er onnodig 120 GWh aan remenergie verloren’
Dagelijks gaat een enorme hoeveelheid elektriciteit verloren doordat de remenergie van treinen niet wordt opgeslagen. Op verschillende plekken in Nederland liggen daarom momenteel plannen om remenergie op te slaan. Dat blijkt uit vertrouwelijke documenten die in handen zijn van SpoorPro’s zusterpublicatie OVPro. Door de huidige energiecrisis en bijkomende maatschappelijke urgentie lijkt opslaan van de elektriciteit eindelijk van de grond te komen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Dit is al 1,5 decennium bekend. Het is werkelijk een grof schandaal dat ProRail al tijdstijden het hoogste woord voert op CO2- en duurzaamheidsgebied, maar de grootste energie-schandvlek hardnekkig blijft wegmoffelen. Terugleverende onderstations voor DC bestaan allang en worden elders allang toegepast. Het is on-be-grij-pe-lijk dat het Ministerie hierop niet al veel eerder heeft ingegrepen.
Oh, en voor de redactie: opslag van remenergie kan, maar is niet persee (continu) nodig. Net zoals met teruglevering bij zonnepanelen, kan een onderstation ook prima stroom (energie) aan het net terugleveren. Net zoals bij zonneparken moet dat wel beheerst gebeuren. Voordeel van opslag is dat daarmee zowel de gebruiks- als retourstroompieken sterk verminderd worden, waarmee een actieve bijdrage aan netstabilisatie geleverd kan worden. Ook kan het als noodstroom voor stations dienen.
Wat aanpassingen in dit artikel lijken mij op zijn plaats:
• ‘Een trein heeft onder andere weerstanden op het dak om de vaart te minderen.’ hoort niet onder het kopje mechanisch remmen te staan maar onder elektrisch.
• Door op de motor te remmen voorkom je niet slijtage van het spoor, maar slijtage van remblokken.
• De bovenleiding raakt niet overbelast, oververhit en gaat er niet door stuk als de trein zijn energie niet aan de bovenleiding kwijt kan.
Vervolg:
• Een trein gaat niet mechanisch remmen als hij zijn spanning niet aan de bovenleiding kwijt kan, maar gaat dan de remenergie in de weerstanden op het dak verstoken.
• Terugleveren van de remenergie naar de netbeheerder is een simpelere manier dan opslaan in accu’s.
“Onderzoeksbureau CE Delft berekende dat een trein door de slijtage van de wielen, rails en de bovenleiding 40 mg fijnstof uitstoot; per reizigerskilometer is dat ruim twee keer zoveel als een auto.” Ik zou graag een verwijzing lezen naar de passage uit het geciteerde rapport. Ik kan de stelling niet vinden.
“Onderzoeksbureau CE Delft berekende dat een trein door de slijtage van de wielen, rails en de bovenleiding 40 mg fijnstof uitstoot; per reizigerskilometer is dat ruim twee keer zoveel als een auto.” Ik zou graag een verwijzing lezen naar de passage uit de geciteerde rapportage.