De Duitse spoorweginfrastructuurbeheerder DB Netz heeft 28.000 slimme wissels in zijn netwerk geïnstalleerd. Ze zijn essentieel voor de implementatie van voorspellende onderhoudsoplossingen en het verhogen van de veiligheid op de…
Spoorbeheerder ProRail startte in 2017 met DataLab, een samenwerkingsverband dat zich bezighoudt met het ontwikkelen van nieuwe oplossingen voor het voorkomen van storingen met behulp van data-analyse en sensoring. Inmiddels…
Het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde IT-bedrijf Veovo ontwikkelde een digitale oplossing waarmee spoorwegexploitanten de passagiersstroom op treinstations en perrons kunnen volgen. Op die manier zou het mogelijk moeten zijn…
De Belgische spoorbeheerder Infrabel ontwikkelde een systeem om zijn personeel te ondersteunen bij het houden van voldoende afstand en het dragen van mondkapjes. Sensoren zorgen er voor dat er een…
De International Union of Railways (UIC) zette onlangs een belangrijke stap in de richting van realtime digitale controle van vervoersbewijzen. Met hulp van het Nederlandse bedrijf Hit Rail lanceerde UIC…
De International Union of Railways (UIC) heeft twee belangrijke specificaties vrijgegeven voor het Future Railway Mobile Communication System (FRMCS). FRMCS moet op termijn het communicatiesysteem GSM-R voor het spoor gaan…
De digitale transitie, ook die in de spoorsector, is volgens high-tech bedrijf Thales vaak gericht op technologie, maar dat zou volgens business development manager Nina van Lanschot slechts een middel…
Spoorbeheerder ProRail gaat dit jaar en komend jaar samen met de Belgische spoorgoederenvervoerder Lineas een proef doen met het automatisch rangeren van goederentreinen. Alstom is geselecteerd als leverancier van de…
In Nederland worden jaarlijks honderden nieuwe wissels geplaatst, de positionering is een combinatie van meten, hoofdrekenen en het plaatsen van een spoormal. De kans op fouten is hierdoor relatief hoog,…
Blinden en slechtzienden kunnen sinds deze week gebruikmaken van de NS Perronwijzer. Een nieuwe app waarmee deze categorie reizigers kan controleren of zijn trein vertraging heeft of van een ander…
De provincie Gelderland gaat onderzoeken of de bovenleidingen van spoorlijnen zijn te gebruiken voor het transport van elektrische energie aan het reguliere elektriciteitsnet. Bijvoorbeeld om woningen of laadpalen van stroom…
InTraffic, onderdeel van ICT Group, heeft het contract van ProRail gewonnen voor de bouw en aansluitend het beheer van een systeem voor ConfiguratieMonitoring (CoMo). Met dit systeem wordt de technische…
VolkerRail heeft als eerste grote spooraannemer besloten om het transactie- en communicatieplatform RailApp bedrijfsbreed te gebruiken om het inleenproces van extern personeel te digitaliseren. Volgens de aannemer is na een…
Shift2rail, het Europese publiek-private samenwerkingsverband voor innovatie in het spoor, roept de sector op om voorstellen in te dienen voor onderzoeks- en innovatieprojecten. In totaal is hiervoor een budget van…
Het Europese Hyperloop Center (EHC) zal worden gebouwd in de provincie Groningen, dat daarmee de strijd om het binnenhalen van dit project heeft gewonnen van Zeeland. Het EHC moet in…
De TU Delft start in 2020 met een nieuw afstudeerprogramma, waarbij studenten zich zullen buigen over een reeks innoverende technologische vraagstukken op het gebied van dynamische snelheidsautorisatie, blockchain-technologie, treinpositiebepaling en de…
Om Automatic Train Operation (ATO) echt van de grond te krijgen moeten de industrie, overheden, vakbonden, machinisten, vervoerders en assetmanagers allemaal achter deze ontwikkeling gaan staan en hun bijdrage leveren…
Verschillende EU-lidstaten voerden in de afgelopen jaren tests uit met Automatic Train Operation (ATO). Maar ook daarbuiten wordt er volop mee getest. Zo maakte in Rusland eind augustus de zelfrijdende…
De Belgische spoorbeheerder Infrabel wil tussen 2020 en 2024 een proefproject starten met een zelfrijdende trein. Dat meldt de Vlaamse krant De Tijd op basis van het onlangs door de…
De luchtvaartsector heeft een voorsprong bij de implementatie van Automatic Train Operation (ATO) op de spoorbranche. Op meer dan vijftig luchthavens verdeeld over de wereld liggen geautomatiseerde transportsystemen voor reizigers.…
Door treinen gekoppeld te laten rijden, kunnen er meer treinen per uur vertrekken en wordt de beschikbare infrastructuur beter benut. Maar op het spoor staat het zogenaamde platooning nog in…
Terwijl steeds meer Europese steden gebruik maken van zelfrijdende treinen op hun metronetwerken, kunnen spoorvervoerders alleen nog dromen van Automatic Train Operation (ATO) of over eerste stappen in die richting.…
Een internationaal bedrijfsconsortium onder leiding van het Nederlandse groene energieconglomeraat Koolen Industries gaat meerdere miljoenen euro’s investeren in Hardt Hyperloop.
De Deense spoorbeheerder Banedanmark maakt momenteel grote vorderingen met de installatie van het Europese treinbeïnvloedingssysteem ERTMS. De eerste twee lijnen die zijn uitgerust met het systeem worden tussen december 2019…