Qbuzz gooit knuppel in hoenderhok en gaat voor Amsterdam-Eindhoven

Qbuzz
Qbuzz wil de treindienst Amsterdam-Berlijn plots ook voor binnenlands gebruik inzetten. Rob Dammers/Flickr

Qbuzz doet beroep op Europese ‘Open toegang’ wetgeving op het spoor en heeft drie treinverbindingen aangevraagd bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Het gaat om Amsterdam-Eindhoven, Amsterdam-Berlijn via Hengelo of Arnhem en Amsterdam-Parijs. Qbuzz wil vanaf januari 2027 op deze routes gaan rijden. Vorige week maakte concullega Arriva al bekend een aanvraag bij de ACM te hebben ingediend voor een treindienst naar Parijs, maar dan vanuit Groningen, via Amsterdam-Zuid, Schiphol en Rotterdam Centraal.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Qbuzz gooit knuppel in hoenderhok en gaat voor Amsterdam-Eindhoven”

Marc Busio|12.06.23|11:26

Hoe toepasselijk: het is dit jaar precies 25 jaar geleden dat Lovers Rail met de Kennemerstrandexpress en de Keukenhofexpress de monopoliepositie van de NS probeerde uit te dagen. Deze nieuwe poging van andere partijen om toegang te krijgen tot het kernnet moet natuurlijk gezien worden in het licht van de moeilijke toestand waarin de NS zich bevindt. Net als destijds ligt een mislukking op de loer maar net als toen kan het op de lange termijn een verandering in gang zetten.

Marco van Wensveen|12.06.23|14:17

Qbuzz kan de lijn Dordrecht Geldermalsen al amper in de lucht houden. Laat staan nieuwe verbindingen exploiteren!!! Of hebben zij al automatisch rijdende treinen?😆

Pat Rick|12.06.23|16:35

@Marco: De dochters van buitenlandse staatsbedrijven azen op het hoofdsppoornet. Is de dienstverlening van Arriva wel op orde, terwijl men ’s nachts naar Schiphol rijdt. En vanuit Groningen naar Parijs? In Limburg zijn ze niet te spreken over Arriva. Dus voorwaarde voor nieuwe lijnen moet zijn dat de bestaande lijnen een geweldige dienstverlening hebben. Anders kunnen maatschappijen gaan cherry-pick-en. Met deze nieuwe lijnen zien we eigenlijk fragmentatie van het OV. Moeten we dat wel willen?

Robert Jan Roos|13.06.23|12:55

Het is altijd bijzonder te zien hoe vervoerbedrijven, meestal de kleintjes met een grote buitenlandse moeder erachter (zoals DB, SNCF, RATP, ..) zich inzetten om een geintergreerd vervoersysteem zo reizigers onvriendelijk te maken. Natuurlijk is het prima om specifieke extra diensten in de markt te zetten, maar denk a.u.b. aan de reiziger, want die is de klant die via kaartjes de bedrijfskas vult.
Straks eigen kaartjes met stiekeme overstapboete zoals nu tussen NS FMN met daluren product

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Qbuzz gooit knuppel in hoenderhok en gaat voor Amsterdam-Eindhoven | SpoorPro.nl

Qbuzz gooit knuppel in hoenderhok en gaat voor Amsterdam-Eindhoven

Qbuzz
Qbuzz wil de treindienst Amsterdam-Berlijn plots ook voor binnenlands gebruik inzetten. Rob Dammers/Flickr

Qbuzz doet beroep op Europese ‘Open toegang’ wetgeving op het spoor en heeft drie treinverbindingen aangevraagd bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Het gaat om Amsterdam-Eindhoven, Amsterdam-Berlijn via Hengelo of Arnhem en Amsterdam-Parijs. Qbuzz wil vanaf januari 2027 op deze routes gaan rijden. Vorige week maakte concullega Arriva al bekend een aanvraag bij de ACM te hebben ingediend voor een treindienst naar Parijs, maar dan vanuit Groningen, via Amsterdam-Zuid, Schiphol en Rotterdam Centraal.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Qbuzz gooit knuppel in hoenderhok en gaat voor Amsterdam-Eindhoven”

Marc Busio|12.06.23|11:26

Hoe toepasselijk: het is dit jaar precies 25 jaar geleden dat Lovers Rail met de Kennemerstrandexpress en de Keukenhofexpress de monopoliepositie van de NS probeerde uit te dagen. Deze nieuwe poging van andere partijen om toegang te krijgen tot het kernnet moet natuurlijk gezien worden in het licht van de moeilijke toestand waarin de NS zich bevindt. Net als destijds ligt een mislukking op de loer maar net als toen kan het op de lange termijn een verandering in gang zetten.

Marco van Wensveen|12.06.23|14:17

Qbuzz kan de lijn Dordrecht Geldermalsen al amper in de lucht houden. Laat staan nieuwe verbindingen exploiteren!!! Of hebben zij al automatisch rijdende treinen?😆

Pat Rick|12.06.23|16:35

@Marco: De dochters van buitenlandse staatsbedrijven azen op het hoofdsppoornet. Is de dienstverlening van Arriva wel op orde, terwijl men ’s nachts naar Schiphol rijdt. En vanuit Groningen naar Parijs? In Limburg zijn ze niet te spreken over Arriva. Dus voorwaarde voor nieuwe lijnen moet zijn dat de bestaande lijnen een geweldige dienstverlening hebben. Anders kunnen maatschappijen gaan cherry-pick-en. Met deze nieuwe lijnen zien we eigenlijk fragmentatie van het OV. Moeten we dat wel willen?

Robert Jan Roos|13.06.23|12:55

Het is altijd bijzonder te zien hoe vervoerbedrijven, meestal de kleintjes met een grote buitenlandse moeder erachter (zoals DB, SNCF, RATP, ..) zich inzetten om een geintergreerd vervoersysteem zo reizigers onvriendelijk te maken. Natuurlijk is het prima om specifieke extra diensten in de markt te zetten, maar denk a.u.b. aan de reiziger, want die is de klant die via kaartjes de bedrijfskas vult.
Straks eigen kaartjes met stiekeme overstapboete zoals nu tussen NS FMN met daluren product

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.