Hengelo-Bielefeld: 2,6 miljoen euro voor zo’n 500 reizigers per dag

Eurobahn
Een trein van Eurobahn. Ter illustratie. Clic / Wikimedia Commons

De treinverbinding tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld kost de provincie Overijssel nu al 1,6 miljoen euro per jaar, maar dat is niet genoeg om de lijn in stand te houden. Volgens de provincie, zo stelt RTV Oost, is er minimaal één miljoen euro per jaar extra nodig, wat neerkomt op een totale extra kostenpost van ongeveer 7,5 miljoen euro over de komende jaren. En dat voor een slordige 500 reizigers per dag.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Hengelo-Bielefeld: 2,6 miljoen euro voor zo’n 500 reizigers per dag”

Marc Busio|21.06.24|11:50

Die veelvuldige uitval van treinen op dit traject heeft er natuurlijk ook geen goed aan gedaan, maar toch kan na zes jaar gesteld worden dat het reizigerspotentieel voor deze verbinding bedroevend klein is. Geen grensforensen, geen grensstudenten maar enkel wat reizigers voor Bad Bentheim. Aan beide zijden van de grens hebben de mensen nu eenmaal alle benodigde voorzieningen in eigen land. Voor een grensoverschrijdende treinverbinding naar Coevorden valt hetzelfde te vrezen. Niet doen dus!

A C F Sierts|21.06.24|12:50

Hoe kan ProRail nou zorgen voor vermindering van treinstoringen ??? ProRail gaat over de infra. Het gaat hier echter om treinstoringen. Dat is toch echt aan de vervoerder…

Dennis Van wijk|22.06.24|14:57

Misschien iets doen aan de lange overstaptijd van 28 minuten van de IC uit het westen. Nu probeer ik m’n reis altijd zo te plannen dat ik met de trein naar Berlijn reis ipv de eurobahn

asierts|25.06.24|08:28

@Dennis : dat lukt redelijkerwijs alleen als de Eurobahn tussen Rheine en Osnabrück als RegionalExpress gaat rijden en minstens 4 stations gaat overslaan. Op zich zou dat een forse kwaliteitsverbetering zijn, maar dan moet er tussen Rheine en Osnabrück wel een extra stopdienst gaan rijden, en wie gaat dat betalen ?

Het belangrijkste is dat de kosten voor Overijssel naar beneden gaan. Ruim 4000 euro per dag is serieus geld. Ik vraag me af waarom dat zoveel is. Betaalt Overijssel teveel?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hengelo-Bielefeld: 2,6 miljoen euro voor zo’n 500 reizigers per dag | SpoorPro.nl

Hengelo-Bielefeld: 2,6 miljoen euro voor zo’n 500 reizigers per dag

Eurobahn
Een trein van Eurobahn. Ter illustratie. Clic / Wikimedia Commons

De treinverbinding tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld kost de provincie Overijssel nu al 1,6 miljoen euro per jaar, maar dat is niet genoeg om de lijn in stand te houden. Volgens de provincie, zo stelt RTV Oost, is er minimaal één miljoen euro per jaar extra nodig, wat neerkomt op een totale extra kostenpost van ongeveer 7,5 miljoen euro over de komende jaren. En dat voor een slordige 500 reizigers per dag.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Hengelo-Bielefeld: 2,6 miljoen euro voor zo’n 500 reizigers per dag”

Marc Busio|21.06.24|11:50

Die veelvuldige uitval van treinen op dit traject heeft er natuurlijk ook geen goed aan gedaan, maar toch kan na zes jaar gesteld worden dat het reizigerspotentieel voor deze verbinding bedroevend klein is. Geen grensforensen, geen grensstudenten maar enkel wat reizigers voor Bad Bentheim. Aan beide zijden van de grens hebben de mensen nu eenmaal alle benodigde voorzieningen in eigen land. Voor een grensoverschrijdende treinverbinding naar Coevorden valt hetzelfde te vrezen. Niet doen dus!

A C F Sierts|21.06.24|12:50

Hoe kan ProRail nou zorgen voor vermindering van treinstoringen ??? ProRail gaat over de infra. Het gaat hier echter om treinstoringen. Dat is toch echt aan de vervoerder…

Dennis Van wijk|22.06.24|14:57

Misschien iets doen aan de lange overstaptijd van 28 minuten van de IC uit het westen. Nu probeer ik m’n reis altijd zo te plannen dat ik met de trein naar Berlijn reis ipv de eurobahn

asierts|25.06.24|08:28

@Dennis : dat lukt redelijkerwijs alleen als de Eurobahn tussen Rheine en Osnabrück als RegionalExpress gaat rijden en minstens 4 stations gaat overslaan. Op zich zou dat een forse kwaliteitsverbetering zijn, maar dan moet er tussen Rheine en Osnabrück wel een extra stopdienst gaan rijden, en wie gaat dat betalen ?

Het belangrijkste is dat de kosten voor Overijssel naar beneden gaan. Ruim 4000 euro per dag is serieus geld. Ik vraag me af waarom dat zoveel is. Betaalt Overijssel teveel?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.