Bijdrage van een miljard voor doortrekken Noord/Zuidlijn en sluiten Ringlijn
Een nationale alliantie van zeven partijen wil ruim 1 miljard euro bijdragen om de Noord/Zuidlijn door te trekken naar Schiphol en Hoofddorp en de Ringlijn te sluiten. De Vervoerregio, gemeente Amsterdam, gemeente Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland, KLM, NS en Schiphol hopen met de bijdrage de kans op indiening van het metropakket via het Nationale Groeifonds te vergroten. De twee nieuwe metrolijnen moeten zorgen voor meer treinen, meer woningen en meer werkgelegenheid.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Dit is duidelijk een no-regret project dat zo snel en efficiënt mogelijk moet worden uitgevoerd. Liefst in 2021 of 2022 starten ipv 2024. Door volgend jaar aan te besteden zou men goede contracten met bouwers kunnen afsluiten, niet om hen uit te knijpen maar om hen ook te helpen in een partnership. Het zou goed zijn om ProRail te betrekken, want zij hebben veel te verliezen bij deze investering (terwijl ze juist meer en hoogwaardigere capaciteit op het spoor kunnen aanbieden)
ProRail kan meer HSLs en ICs laten rijden, wat meer bijdraagt aan Nederland dan de Airport Sprinter. Betrek dus ProRail, want ze hebben de neiging om dit financieel te zien: deel van het budget wat ook naar hen moet gaan anders gaan ze in de weerstand.
Ook moet dit worden gezien als een fall-back investering als de trein niet rijdt (wat andersom ook het geval is). Door een storing bij de verkeersleiding voor de treinen is een paar jaar geleden aangetoond dat trein alleen MRA te kwetsbaar is voor storingen: er is een alternatief railsysteem nodig. Het is goed om een autoloze lifestyle mogelijk te maken in een groot deel van Noord-Holland. De woonwijken kunnen niet meer auto’s herbergen. Ook zou het helpen om schone luchtakkoord te realiseren.