‘Doortrekken Noord/Zuidlijn speelt veel ruimte vrij op het spoor’
Verlenging en uitbreiding van de Amsterdamse metroverbinding tussen het noorden en zuiden van de stad gaat niet alleen voordelen bieden voor de regio zelf, maar ook voor de rest van het land en zelfs Europa. Volgens Thea de Vries van Vervoersregio Amsterdam komen er meer treinpaden vrij voor internationale treinen door een betere metroverbinding met Schiphol.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Helemaal mee eens. Verdere voordelen zijn dat files bestreden kunnen worden en het schone luchtakkoord ondersteund wordt. Nog beter zou zijn als het idee van Rover om een tram van Haarlem naar A’dam Zuid om te vormen tot een metro, die vandaar door kan Almere (IJmeer-lijn). En aan de andere kant het spoor naar Zandvoort om te vormen (zoals Hoekselijn), zodat een groot gebied een autoloze lifestyle geboden kan worden. Verder ondersteund hoogfrequent voor- en na-transport ook het reizen met HSLs
Helemaal *ON*eens.
Ook deze casus laat voor de zoveelste keer op rij weer zien dat de (NL-)spoorsector principieel niet kosteneffectief kan ontwerpen. Er is op dit moment maar 1 manier van ontwerpen, en dat is waarbij peperdure railinfra het vertrekpunt van systeemontwerp is. Deze sectorale geestesziekte noem ik ‘bulimea’.
De andere aanpak is ‘maximaal-treintjes-op-minimale-infra-proppen’. Dat is echter geen ontwerpmethode, maar aanknoeien met wat er is. Ziektebeeld: ‘anorexia’.
Weet u wat ook veel ruimte op het spoor vrijspeelt? Een moderne manier van systeembesturing. Dat weten we al 30 jaar, maar we komen praktisch geen stap verder.
Maar weet u ook waarom dat zo is? Hoofdreden: omdat we het aan ‘de markt’ overlaten. Maar de markt heeft er geen belang bij! En de wetenschap blijft in het lab onderzoekjes doen & gefragmenteerde publicaties schrijven. En dus blijven we infrastructurele anorexia of bulimea doen…
Klant- en exploitatiegericht systeemontwerp? Wat is dat?
@Sierts: metro heeft zich al vaak genoeg bewezen over honderden steden over de hele wereld. En het is eigenlijk precies wat u ook voorstaat: het is een optimaal bestuurd railsysteem. Veel beter, hogere frequenties, betrouwbaarheid dan dat met ERTMS kan op hoofdspoor. Nu willen NS/ProRail graag metro spleen door frequenties 10 maal per uur aan te bieden, maar ze zullen nooit opkunnen tegen metro. Graag eten ze wel al het budget op, waardoor reizigers sub-standaard en karige oplossingen krijgt
Beter is het om volgens plan Amsterdam-Zuid te vergroten, zodat daar meer treinen ontvangen kunnen worden die nu via A’dam Sloterdijk doorrijden naar A’dam Centraal. Er komt dan ruimte voor meer sprintertreinen over dat traject. Het is goedkoper, men is er al aan begonnen en ook treinen uit andere richtingen kunnen er van profiteren. Zeker nu er door corona onzekerheid is over de toekomstige groei van Schiphol is het onverstandig om zo’n miljarden-metroproject op te starten.
@Marc: hoofdrail, zelfs met ERTMS, heeft gewoon niet voldoende capaciteit voor treinverkeer in de Schipholtunnels. Metro kan tot 60 treinen per uur, want is geoptimaliseerd. Kijk naar grote steden zoals Londen, Parijs, NY. Metro verbindt de voorsteden en de luchthavens om grotere aantallen mensen sneller te verplaatsen. Heb je ooit wel eens in een echte metropool gewoond?
Ik heb nooit in een metropool gewoond, maar ben er wel voldoende vaak geweest om te weten dat Amsterdam geen metropool is en het ook nooit zal worden. Wat bevolkingsaantal betreft komt de Randstad daar wel bij in de buurt en dus moet je naar het ov-systeem kijken dat deze regio dekt en dat is het spoor. De afgelopen decennia is veel geld uitgetrokken om Schiphol per spoor goed bereikbaar te maken en dat gaat nog steeds door (nu de stations A’dam Zuid en Schiphol).Die lijn moet je dan vasthouden.