RET snoeit en schuift flink in dienstregelingen tram en metro
De RET is van plan om flink te schuiven met de dienstregeling van de trams, bussen en metro’s in Rotterdam. Dat blijkt uit het concept vervoerplan voor 2025, dat is gepubliceerd door de Metropoolregio Rotterdam The Hague (MRDH). Vooral tramreizigers gaan vanaf volgend jaar veel merken van de veranderingen: diverse lijnen worden opgeknipt of verdwijnen zelfs. In enkele gevallen wordt de dienstregeling juist uitgebreid.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Dus voor een papieren winst in punctualiteitscijfers worden doorgaande reizen gebroken en reizigers tot overstappen gedwongen? In de praktijk stappen er dan ook veel over – op de auto. Terwijl de kans groot is dat de punctualiteit juist onder druk staat doorhet autoverkeer en de bevordering daarvan door “Leefbaar” Rotterdam (de naam is in dit opzicht een enorme gotspe – trams met tientallen mensen laten stoppen voor verkeerslichten om een paar auto’s met 1 inzittende meer te laten passeren).
De cijferaars bij de MRDH hebben alleen verstand van cijfers en niet van openbaar vervoer. De reis van de klant is geen onderdeel van hun inzichten of berekeningen, ze werken alleen aan het zo snel en goedkoop mogelijk verplaatsen van voertuigen. De besluitvorming binnen dit instituut is ook nog eens verre van demokratisch. Daarom zou de grootste winst voor de OVreizigers het opheffen van de MRDH zijn.