Metropoolregio Amsterdam wil geld voor infrastructuur: ‘Liggen miljarden op de plank’
De Metropoolregio Amsterdam (MRA) wil dat meevallers uit de totale rijksbegroting besteed worden aan infrastructuur voor mobiliteit in de regio. Dat schrijven de samenwerkende overheden dinsdag in een brief aan minister Barry Madlener (Infrastructuur) en staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer). Zij willen dat de bewindslieden met het kabinet in gesprek gaan om “deze kwestie aan de kaak te stellen”.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Goed om te komen met initiatief en dit moet in lijn worden gebracht door een goede strategie en integrale doelstellingen. Bijvoorbeeld: lagere (maatschappelijke) kosten per reizigers km, binnen uur reizen binnen MRA (zonder last-mile), hoge flexibiliteit mbt vervoersaantallen tbv evenementen, ondersteunen autoloze lifestyle.
Je komt waarschijnlijk bij een vervoerssysteem met metro als backbone, gefeederd door HOV/tram/trein/bus. Met metrostation(s) in Havenstad, op de lijn naar Zaanstad.
Het is een blunder dat de grootste voorstad van A’dam (Almere) geen metroverbinding heeft. IJmeerlijn moet dan lopen naar A’Zuid, vanwaar men de doorgestrokken N/Z-lijn naar Schiphol/Hoofddorp kan nemen. Of verder kan reizen naar Zandvoort, door spoor om te bouwen (leer lessen van de Hoekse Lijn, dat heeft gezorgd voor revitalisering gebieden aan die lijn), opvolger Blauwe Tram. Metro is ook veel flexibeler dan hoofdspoor bij stranddagen, evenementen Zandvoort
Verder de ring sluiten en lijn naar Zaanstad openen, met station(s) in Havenstad. Hier moet men autoloos kunnen wonen (ipv tienduizenden parkeerplekken realiseren).
Kijk hoe andere steden hun OV organiseren. Stockholm bouwt haar metrosysteem langzaam maar gestaag uit waardoor het 1,2 tot 1,5 miljoen mensen per dag vervoert en daar veel minder congestie is. Vancouver is 10 jaar later begonnen met metro/skytrain, maar heeft inmiddels 60% meer netwerk dan A’dam. Zaak van lange adem, geen one-offs