ProRail focust in 2016 op storingshinder, goederenvervoer en drukke trajecten
Terugdringen van storingshinder, extra aandacht voor goederenvervoer en verbetering van de A2-spoorcorridor. Dat zijn belangrijke speerpunten in het beleid van ProRail in 2016. De spoorbeheerder is dat overeengekomen met staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu in het Beheerplan 2016. Daarnaast zijn vernieuwing van stations en het beter benutten van de spoorcapaciteit belangrijke pijlers voor het komende jaar.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Focus Prorail: op ‘drukke trajecten’ ‘storingsgevoeligheid’ en ‘goederenvervoer’
De concentratie van ‘Prorail’ op ‘goederenvervoer’ kan een gunstige uitwerking betekenen voor de spoorweg- achterland ontsluitingen vanaf de Noordelijke zeehavens, te beginnen bij ‘Groningen-Seaports’. De -spoorweg- infrastructuur in ‘afgelegen’ ge-oormerkte regio’s is gebaat bij het zoveel mogelijk bundelen en combineren van zowel het goederen- als het personenvervoer. Geldt ook voor de haven van Harlingen
De toenmalige minister van EZ, Hargert Langman, naar wie het ‘Langman rapport’ genoemd is benoemde de combinatie en bundelen van vervoersstromen in de ‘perifere’ landsdelen als uitgangspunt voor instandhouding en ontwikkeling van deze vervoersstromen van/naar/via de Noordelijke zeehavens. Gekoppeld aan ‘Added Valueing'(het herverdelen van lading Short Sea) is hier een kans voor de Groninger- en Friese Zee/binnenhavens een kans. Randstad-Mainports moeten dan wel bereid zijn tot herverdeling van-