‘Deutsche Bahn overweegt verkoop Arriva’
De Duitse spoorwegonderneming Deutsche Bahn overweegt om zijn openbaar vervoer-dochter Arriva te verkopen. Dat hebben ingewijden gemeld aan zakenblad WirtschaftsWoche. Mogelijk kan de verkoop 3,5 miljard tot 4 miljard euro opleveren.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Daarom probeert men nu vooral te cashen door de ticketprijzen te verhogen (Z-Holland, Limburg) en de dienstregeling uit te kleden (N-Brabant). En slechte service te leveren (Maaslijn).
@PatRick. De vervoerprijzen en de dienstregeling in de concessiegebieden worden niet bepaald door vervoerder Arriva. Arriva voert uit wat de concessieverlener wil en krijgt daar een vergoeding voor. De opbrengsten van de kaartverkoop gaan naar de concessieverlener. Die ook bepaalt hoe de dienstregeling er uit ziet. Dus complottheoriën gaan hier niet op.
Zou het niet geweldig zijn als NS Arriva zou overnemen?
De lijst met voordelen (en vul hem maar aan) begint met:
– Betere aansluitingen voor de reizigers
– Besparing op overhead
Valt zeker op daar waar Arriva rijdt de prijs per kilometer hoger ligt dan bij andere vervoerders. Zeker op Maaslijn en Emmerspoorlijn.
Laag inschrijven op een concessie en de rekening neerleggen bij de reizigers (hoger tarief) en personeel (sombere arbeidsvoorwaarden).