Pier Eringa vertrekt als topman van ProRail
Pier Eringa vertrekt als topman van spoorbeheerder ProRail. Dit zal gebeuren in aanloop naar de omvorming van ProRail van een besloten vennootschap (bv) naar een zelfstandig bestuursorgaan. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakte dinsdag bekend dat Eringa heeft aangegeven niet beschikbaar te zijn als hoofd van de nieuwe publieke organisatie en gaat daarom nu op zoek naar een opvolger. Tot die tijd blijft Eringa aan als president-directeur.
Het precieze moment van de directiewisseling is nog niet bekend en gebeurt in overleg met de raad van commissarissen van ProRail. Het kabinet stuurt dit najaar het wetsvoorstel voor de omvorming van ProRail tot zbo naar de Tweede Kamer. Het is de bedoeling dat de wet op 1 januari 2021 in werking treedt.
Huidige termijn
Het ministerie meldt dat de huidige termijn van de president-directeur, die sinds april 2015 loopt, wordt verlengd voor een beperkte periode. “Voor een goed verloop van de omvorming van ProRail, is het van belang dat een opvolger er tijdig is. Daarom zal met de werving van deze persoon parallel aan het wetgevingstraject worden begonnen. Pier Eringa heeft aangegeven een stap opzij te zetten zodra de nieuwe topman- of vrouw van ProRail is gevonden”, aldus het ministerie.
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven: “Pier heeft de afgelopen jaren met zijn kenmerkende energie de schouders gezet onder het versterken van de organisatie ProRail. Met resultaat! Ik ben blij dat we samen blijven werken aan het spoor voor reizigers en verladers.”
Uitstekende bestuurder
Voorzitter van de Raad van Commissarissen Hans Alders: “Eringa heeft de afgelopen vier jaar laten zien dat hij een uitstekende bestuurder is. Onder zijn leiding zijn de prestaties en de reputatie van het spoor merkbaar verbeterd. Eringa heeft zich een verbindend leider getoond die als geen ander weet hoe je verschillende partijen met uiteenlopende belangen bij elkaar brengt.”
Pier Eringa: “De afgelopen vier jaar heb ik met veel plezier gewerkt bij ProRail. We hebben de afgelopen jaren samen, met vervoerders, verladers en spooraannemers, veel bereikt. En dat is goed merkbaar voor de reiziger en verlader. Er rijden meer rijden op tijd. Dat is een prestatie, waar wereldwijd aanzien voor is. Er zijn weinig landen die ons dit nadoen.”
“We hebben laten zien dat structureel op hoog niveau presteren geen toeval is, daar ben ik trots op. Een van de belangrijkste vragen voor de komende jaren hoe we Nederland ook op de middellange en lange termijn in beweging blijven houden en de capaciteit van het spoor mee laten groeien. Het is nodig dat we in Nederland blijven investeren in een beter en verfijnder OV-netwerk met meer en snellere treinen, betere en comfortabele stations en meer fietsenstallingen. Daar wil ik me de komende tijd graag voor in blijven zetten.”
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Waarom blijft zo’n man niet 20 jaar zitten ? Dat komt de stabiliteit alleen maar ten goede.
Eringa heeft de afgelopen vier jaar laten zien dat hij een uitstekende bestuurder is….
mag ik even een teiltje…..
Er valt wel het een en ander te verbeteren bij ProRail. Maar of dat als ZBO per defitie beter wordt? Vergeet niet dat de HSL onder directe veratwoording van het ministerie resp. Rijkswaterstaat is aangelegd.
ProRail moet een degelijke, saaie organisatie worden, waar techniek leiden is. Nu is het een quasi-bedrijf, dat niet hoeft te concurreren, maar wel een CEO, COO en CFO heeft. En STER-reclame spotjes laat uitzenden om zijn imago op te poetsen.
Techniek moet leidend zijn, zie de toestanden op de Kamperlijn, het passeerspoor in Almelo, Maaslijn, problemen op Kijfhoek. Resultaten moeten tellen en als een ZBO-constructie helpt het bedrijf hierop te focussen, dan OK