Column: de twee gezichten van NS
Allrail-secretaris generaal Nick Brooks verbaast zich over de in zijn ogen tegenstrijdige houding van NS bij de aanbesteding van spoorconcessies. Waar dochterbedrijf Abellio in Duitsland de strijd aan gaat met Deutsche Bahn omdat het zich benadeelt voelt door de onderhandse aanbesteding van concessies, pleit het moederbedrijf in Nederland voor hetzelfde als DB. Allrail is de Europese branchevereniging van nieuwe toetreders op het spoor.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Hiervoor BLIJF ik huiverig, omdat ik tenslotte zeer tevreden ben met NS!
NS is een vervoerbedrijf, DB ook (met daaronder DB Netz, de tegenhanger van ProRail). Zij moeten hun (maatschappelijke) bedrijfsbelang nastreven, en “mogen” zich daarbij als kinderen opstellen.
Ik mis in de klacht hoe DB-dochter Arriva de concessie Limburg won.
In tegenstelling tot Wiebe Goossen voel ik wel voor openbare aanbesteding van zelfs het hoofdnet. Ik ben nog niet vergeten, dat NS de lijnen wilde opgeven die nu onder anderen tot overvolle treinen leiden. Wel deskundig aanbesteden!