CEO Siemens Mobility: inzetten op automatisering en verduurzaming spooroperatie
“Meer spoor aanleggen is niet het antwoord op de toekomstige mobiliteitsgroei en de klimaatverandering. Er moet ingezet worden op automatisering en verduurzaming van de huidige spooroperatie”, zegt algemeen directeur Olivier Gueydan van Siemens Mobility. De trein zal in 2050, net als de auto, onderdeel worden van een totaal mobiliteitsconcept.
In een interview met SpoorPro geeft de topman zijn visie op de mobiliteit in 2050. Volgens hem zal in dat jaar het persoonlijk autobezit “grotendeels verleden tijd zijn”. In deze transitie zal Nederland een voortrekkersrol hebben, verwacht hij. “Er is alleen politieke moed en kracht nodig om hierover beslissingen te maken.”
Vijf megatrends
Siemens Mobility zet de komende tijd in op vijf megatrends: klimaatverandering, demografie, urbanisatie, globalisatie, digitalisering. Technologieën om hierop in te spelen, zoals automatisering van de spooroperatie, toepassing van schone energie en Artificial Intelligence kennen volgens hem geen beperkingen en zijn nu al voorhanden.
Gyeydan wijst erop dat er ‘een mobiliteitsrevolutie’ nodig is om in te spelen in de wereldwijde bevolkingsgroei en de klimaatverandering. Naar verwachting zal de wereldbevolking van 8 naar ongeveer 10 miljard mensen groeien in 2050 groeien. “70 procent van hen gaat in steden wonen. Dat betekent dat er in 2050 2,5 miljard meer mensen in de steden leven.”
Ideale mobiliteitsconcept
Om het ideale mobiliteitsconcept te bereiken zal ook flink geïnvesteerd moeten worden in goed openbaar vervoer. “In de Randstad moeten er een half miljoen huizen bijkomen. Dan zal er ook fijnmazig openbaar vervoer moeten zijn. Na de coronacrisis zal de vraag naar openbaar vervoer weer enorm toenemen. Overheden moeten investeren in lightrail, metro en elektrisch busvervoer”, aldus Gueydan, die daarmee aansluit bij de oproep van de grote vervoerbedrijven om fors meer te investeren in openbaar vervoer.
Een van de pijlers waar Siemens de komende jaren op inzet is automatisering van de spooroperatie en het wegvervoer. “In Nederland gaat we stapje voor stapje naar ERTMS Level 2.” Deze technologie maakt automatisering van de spooroperatie mogelijk.
Automatisering treinoperatie en energietransitie
Automatisering biedt volgens hem enorme kostenvoordelen ten opzichte van het aanleggen van een nieuwe lijn. Hij noemt als voorbeeld de aanleg van de metroverbinding Noord/Zuidlijn die miljarden heeft gekost. “Het automatiseren van een spoorlijn kost twintig keer minder dan het bouwen van een nieuwe lijn. Dat betekent dat als je vijf lijnen gaat automatiseren dat dit hetzelfde positieve effect heeft als een nieuwe lijn aanleggen.”
Naast de automatisering van de treinoperatie speelt ook de energietransitie de komende decennia een belangrijke rol in de spoorsector. “In 2050 zullen dieseltreinen uitgefaseerd zijn en zullen we op het niet-geëlektrificeerde spoor naar een combinatie van batterij- en waterstoftreinen gaan.”
Hij wijst erop dat de duurzame trein op den duur een deel van de in totaal negen miljoen auto’s wereldwijd zal vervangen. “Een trein rijdt ongeveer 200.000 kilometer per jaar en gaat gemiddeld 40 jaar mee.” Daarnaast kunnen in een trein honderden mensen tegelijkertijd worden vervoerd.
De afweging om nieuw asfalt of spoor aan te leggen moet volgens Gueydan gemaakt worden “met chirurgische precisie”. “We moeten goed kijken wat we kunnen met bestaande spoorlijnen en wegen. Een drukke snelweg wordt in totaal tussen de drie en vijf uur effectief gebruikt. De rest van de tijd is deze bijna leeg.”
Mobility as a Service zorgt voor gedragsverandering
De topman voorspelt dat Mobility as a Service “een gedragsverandering teweeg gaat brengen”. “Ik ben ervan overtuigd dat de auto, die grotendeels voor de deur stilstaat, zal verdwijnen.” Hoewel hij voorspelt dat het persoonlijk autobezit zal verdwijnen, zal een auto nog wel deel gaan uitmaken van de mobiliteitsmix in MaaS. In deze mix zitten ook autonome rijdende minibussen en andere slimme en andere milieuvriendelijke vervoersmiddelen waarmee ingezet wordt op de first en last mile. Het spoor zal hierbij voor de lange afstand de ruggengraat vormen.
Siemens Mobility werkt op dit moment in opdracht van NS, HTM en de RET aan een MaaS-platform. “Het samenstellen van een multimodale reis is nu wel mogelijk, maar nog te ingewikkeld”, aldus Gueydan.
“We zijn nu in gesprek met de appontwikkelaars aan de ene kant en de vervoerders aan de andere kant. De bedrijven willen met het platform de drempel verlagen om meerdere openbaar vervoermiddelen eenvoudig digitaal te plannen, te boeken en te betalen.” Siemens Mobility verwacht in de lente van 2022 een go-live te krijgen voor het project.
Lees ook: