‘NS negeerde aanbeveling van Inspectie over Mat ’64-treinen’
NS heeft een veiligheidsaanbeveling van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, de voorganger van de ILT, over de Mat ’64-treinen sinds 2008 genegeerd. De Inspectie had de NS in 2008 aanbevolen om baanschuivers op de oude stoptreinen aan te brengen om het verhoogde ontsporingsrisico te verkleinen. Dat deed de Inspectie nadat in 2007 een trein op een overweg ontspoorde in Coevorden. De NS heeft aan die aanbeveling nooit gehoor gegeven.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Dit materieel is oud daar moet je niet meer op investeren. De verzekering van de auto betaalt de schade nu . De belastingbetaler dus NIET. Vervelend voor enkelen maar…
Toen Stanley Hall en ik rond 2006 hier in Engeland aan het boek “Level Crossings” werkten hadden we in Utrecht inzage in rapporten omtrent de economische justificatie van het voorzien van ouder materieel als Mat’64 met baanruimers. Kijkend naar het recente overwegongeluk tussen Apeldoorn en Deventer, de schade, het verlies door stilleggen van de exploitatie en de vervangende maatregelen heb ik zo het idee dat alleen al ongelukken na 2007 die economische haalbaarheid behoorlijk groter maakten.
NS had simpelweg veel eerder nieuw (off-the-shelf-)materieel moeten bestellen a la FLIRT. Maar dit probleem is al zo oud als de Nederlandse Spoorwegen: de boekhouder wint het altijd van de operationele wijsheid. Lees vergeelde jaargangen van Op de Rails (NVBS) en De Reiziger (ROVER) en maar op na. De NS, kortzichtige zunigheid en klantklachten vormen een rotsvaste drie-eenheid binnen de ever-changing-spoorwaan.
Beter Benutten wordt teveel op middelen en kosten geprojecteerd ipv op klant-nut.