NS en ProRail willen meer testen op A2-corridor
NS en ProRail zien ervan af om al in 2017 de frequenties te verhogen van het treinverkeer op de zogenaamde A2-corridor (Amsterdam-Eindhoven). De nieuwe infrastructuur rond Utrecht met meer capaciteit voor de bijsturing vraagt een andere werkwijze. Die nieuwe werkwijze wordt eerst getest, voordat er meer treinen gaan rijden. Zo wil NS de invoering van het hoogfrequente spoorvervoer op het druk bereden spoornetwerk geleidelijk aan invoeren.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Kleine correctie op de inleiding: de nieuwe infrastructuur in en om Utrecht bieden niet mee, maar juist minder capaciteit voor bijsturing. Dat geldt in optima forma voor de intercitycorridor van/naar de richting Amsterdam van/naar de richtingen Arnhem en Den Bosch. Die bestaat feitelijk uit een corridor noord-zuid (via spoor 18/19) en eentje zuid-noord (via 5 en 7), zonder wisselverbindingen in de buurt. Dat zal vast wel ‘even wennen’ zijn.
In de eerste alinea staat een pertinente fout: De nieuwe infrastructuur rond Utrecht als gevolg van DSSU leidt juist tot MINDER flexibiliteit voor de bijsturing. Dat is ook de reden voor het uitstel, zoals in de tweede alinea wordt beschreven: door gebrek aan flexibiliteit wordt het een digitale corridor: hij rijdt of hij rijdt niet. Zonder enige tussenvorm. Over een jaar of 20 zullen de wissels die nu verwijderd worden er wel weer terug gelegd zijn….