Bouw van composiet-trein mogelijk na aanpassen regelgeving
Als het casco van een trein uit composiet wordt opgebouwd, dan wordt de gehele trein 20 tot 30 procent lichter. Deze gewichtsbesparing leidt tot een lager energieverbruik en een CO2-reductie van minimaal vijf procent. Dat zegt Martijn Wolf, technisch consultant bij Ricardo Rail. Europese regelgeving staat op dit moment nog niet toe dat treinfabrikanten composiet gebruiken voor het casco van een trein. Het Europese project REFRESCO heeft als doel de certificering van treinen zodanig aan te passen, dat dit lichte, duurzame materiaal gebruikt kan worden bij de bouw van treinen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Besef wel dat de combi van massa en constructie ook een belangrijke vorm van veiligheid voor de passagiers oplevert. Met name bij overwegbotsingen is dit een punt. Verder moet bij de winstcalculatie van gewichtsbeperking niet vergeten worden dat moderne electrische treinen de energie van de bewegende massa weer in stroom kunnen omzetten. Hierdoor wordt het voordeel sterk verminderd. Treinen kunnen wel sneller gemaakt worden (aanzetten EN remmen); dat aspect is misschien wel het meest renderend!!
Het is correct wat Arco schrijft alleen heeft de terugwinning van energie wel een laag rendement.