Reiziger kan rond blijven kijken met 360 graden geluidsscherm
Een nieuw geluidsscherm voor het spoor met een hoogte van 1.10 meter zorgt ervoor dat reizigers in de trein van het landschap kunnen genieten en het zicht voor omwonenden nauwelijks wordt beperkt. Het geluidsscherm ‘360 graden’, dat is ontwikkeld door de Oostenrijkse fabrikant Rieder, is inmiddels succesvol getest door de Duitse spoorwegen.
Geluidsoverlast is een groot probleem voor omwonenden van het spoor en de snelweg. Eén op de vier Nederlanders ervaart ongemak van geluidsoverlast. Tegelijkertijd is er onder omwonenden van vervoerssystemen ook weerstand tegen hoge schermen. Om deze problemen het hoofd te bieden ontwikkelde Rieder het ‘360 graden’ scherm.
Geluidsoverlast
Een van de meest effectieve manieren om geluidshinder te voorkomen, is om het lawaai bij de bron aan te pakken, vertelt Casper Teeuwen van spoorleverancier ETS Spoor. “Bij snelwegen is dit moeilijk te realiseren, maar het spoor leent zich hier goed voor. Doordat een trein op de rails loopt, kun je de geluidsreductie heel dicht op de trein bouwen. Daardoor heeft het geluid nauwelijks de kans om te ontsnappen.”
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Durisol in Raalte heeft dit al eerder ontwikkeld en ca 6 jaar geleden aan prorail gepresenteerd.
Dit zeerrrr voor de hand liggende idee heb ik jaaaaren geleden ook al bij ProRail en gemeente Arnhem neergelegd n.a.v. Arnhem – Arnhem Velperpoort. “In strijd met de ontwerpvoorschriften” was de reactie…
Het is echter ‘ontwerpvoorschrift-omzijlend’ ;) toegepast ten oosten van station Ypenburg tbv woningen Veenweg, door de perronconstructie door te trekken als functioneel geluidsscherm. Te zien op Google Earth als 50 meter groen perron :-)
Voor dubbelspoor is ook een ’tussenscherm’ denkbaar.
Dank voor de tip Pepijn, voor actuele status zie
http://
www.
hilversumsnieuws.nl/lees/43852/hilversum-krijgt-minischermen-langs-het-spoor-
16-11-2015
De opmerking van Pepijn Peter heeft mij zeer verrast.
Wij(bewoners van Rijen) zijn sinds 2013 met de gemeente en met ProRail en de vaste Kamercommissie I&M van de Tweede Kamer in gesprek om zoiets tot stand te krijgen en worden met de bekende kluitjes het riet in gestuurd of met verdekte de boodschap dit hebben wij niet bedacht dus gaat het hier niet uitgevoerd worden.
Het”Not Invented Here Syndroom”. Met de tip van Pepijn zijn erg blij.
Georg Schenk bewoner Spoorlaan Noord Rijen.
Betekent de inzet van deze lage schermen ook een besparing op aanlegkosten?
De aanleg van deze schermen tussen (Harlingen)-Leeuwarden en Groningen zou betekenen, dat tussen Leeuwarden en Groningen(Veendam/Leer rechtstreeks) weer goederentreinen mogelijk maken. Hiervoor moet in het Friese provinciebestuur wel een giga cultuur omslag worden gemaakt richting Goederenspoor AF Leeuwarden naar Duitsland (Randstad mainports) rechtstreeks
De -her- inleg van goederentreinen tussen Leeuwarden en Groningen betekenen concreet, een invulling van de exploitatieverbreding op de lijn (Harlingen)-Leeuwarden-Groningen-Duitsland zoals de Friese FNP fractie er -statenbreed- in 2013 een motie ingestemd kreeg.
voor behoud spoor OV/CV/OV-goederen- in/via Fryslân naast Groningen, is een ‘Fonds Infrastructuur’ nodig, te vullen met een deel van de winningsbaten Aardgas en magnesiumzout (Harlingen) Naar rato van grondoppervlak
Het grond oppervlak en daarmee gerelateerd, de ratio tussen spoorrailslengte en dunne bevolking/ c.q. bevolkingskrimp stelt de Regio Landsdeel Noord voor grote uitdagingen, via ‘Den Haag’ maar zeker ook, autonoom via ‘Brussel’ ‘op eigen foeg’ subsidies binnen te halen voor instandhouding ontwikkeling en uitbreiding van spoor, zoals
– Stamboog-aantakking Harlingen Havens -NOORD
– Spoorweg over / via de Afsluitdijk
Om dit politiek te realiseren moet ingezet worden op een burger initiatief