Machinist treinongeluk TGV: niet te hard gereden

Ontspoorde hogesnelheidstrein TGV in Frankrijk

De machinist van de hogesnelheidstrein TGV die zaterdag ontspoorde bij Straatsburg reed niet te hard. Dat heeft hij maandag tegenover justitie verklaard. De Franse minister Ségolène Royal van Milieu zei zaterdag dat de trein ontspoorde omdat de TGV met een te hoge snelheid zou hebben gereden. Bij het ongeluk kwamen elf mensen om het leven en raakten 42 passagiers gewond.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Machinist treinongeluk TGV: niet te hard gereden”

Antoine Berben|19.11.15|11:55

Vooralsnog wacht ik de resultaten van het uitlezen van de zwarte doos toch maar liever af dan me maar te baseren op de uitlating van de bestuurder. Er was immers die middag wel meer mis met deze hele rit zo hadden zich helemaal geen familieleden van personeel in de trein mogen bevinden heb ik toch ergens gelezen.

Peter Vandermark|19.11.15|13:36

Ik neem aan dat de test inhield dat de toegepaste TVM en ETCS treinbeheersingssystemen waren uitgeschakeld? Indien niet, waarom grepen die niet in?

Eduard de Jong|19.11.15|22:10

Vandaag (19/11) heeft SNCF als resultaat van onderzoek een snelheidsdiagram gepresenteerd, waaruit blijkt dat de testtrein op de plaats van het ongeluk met een snelheid van 243 km/u heeft gereden in plaats van met de ter plaatse toegestane snelheid van 176 km/uur. Bovendien is gebleken, dat de machinist de remprocedure 1 km te laat heeft ingezet. Op het moment van de ontsporing bevonden zich 7 (zeven!) personen in de bestuurderscabine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Machinist treinongeluk TGV: niet te hard gereden | SpoorPro.nl

Machinist treinongeluk TGV: niet te hard gereden

Ontspoorde hogesnelheidstrein TGV in Frankrijk

De machinist van de hogesnelheidstrein TGV die zaterdag ontspoorde bij Straatsburg reed niet te hard. Dat heeft hij maandag tegenover justitie verklaard. De Franse minister Ségolène Royal van Milieu zei zaterdag dat de trein ontspoorde omdat de TGV met een te hoge snelheid zou hebben gereden. Bij het ongeluk kwamen elf mensen om het leven en raakten 42 passagiers gewond.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Machinist treinongeluk TGV: niet te hard gereden”

Antoine Berben|19.11.15|11:55

Vooralsnog wacht ik de resultaten van het uitlezen van de zwarte doos toch maar liever af dan me maar te baseren op de uitlating van de bestuurder. Er was immers die middag wel meer mis met deze hele rit zo hadden zich helemaal geen familieleden van personeel in de trein mogen bevinden heb ik toch ergens gelezen.

Peter Vandermark|19.11.15|13:36

Ik neem aan dat de test inhield dat de toegepaste TVM en ETCS treinbeheersingssystemen waren uitgeschakeld? Indien niet, waarom grepen die niet in?

Eduard de Jong|19.11.15|22:10

Vandaag (19/11) heeft SNCF als resultaat van onderzoek een snelheidsdiagram gepresenteerd, waaruit blijkt dat de testtrein op de plaats van het ongeluk met een snelheid van 243 km/u heeft gereden in plaats van met de ter plaatse toegestane snelheid van 176 km/uur. Bovendien is gebleken, dat de machinist de remprocedure 1 km te laat heeft ingezet. Op het moment van de ontsporing bevonden zich 7 (zeven!) personen in de bestuurderscabine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.