ProRail: overwegbeveiliging werkte tijdens treinongeluk
De beveiliging van de spoorwegovergang in Dalfsen waar dinsdag een trein op een hoogwerker botste, functioneerde ten tijde van het ongeluk. ProRail meldt dat woensdag op basis van onderzoek dat ter plaatse is gedaan naar de toedracht van het ongeval. De spoorbeheerder voert op dit moment samen met spoorvervoerder Arriva, de Onderzoeksraad voor Veiligheid en de Inspectie Leefomgeving en Transport ter plaatse onderzoek uit.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Toch raar dat een dergelijk bijzonder transport blijkbaar geen begeleiding had, terwijl dit toch ging om een voertuig, dat niet zomaar op de openbare weg is toegelaten.
Technisch-inhoudelijke vraag: hoe stelt men vast dat de overwegbeveiliging correct en tijdig gefunctioneerd heeft? Zit er in de mini-AHOB een logging die het moment van activeren registreert? Of vindt dit centraal plaats mbv het zgn. DOSS-systeem van Strukton? Of heeft men het vastgesteld mbv de camera voorin de verongelukte trein?
Ik begrijp in ieder geval niet wat woordvoerder Vegter bedoelt met ‘metingen vanaf 1976’. De klassieke overweg-storingssignalering zegt niks over de tijdigheid.
De overwegbeveiliging werkte tijdens het ongeluk. Mogelijk was die zelfs mede debet aan het ongeluk! De hoogwerker ging de overweg over met mogelijk metalen rupsbanden. Daarbij kan hij de ene spoorstaaf met de andere spoorstaaf hebben verbonden en kortsluiting veroorzaakt. Dat doet een gewone trein ook via zijn wielen en assen. Het gevolg: seinen op rood en slagbomen naar beneden. Een hoop paniek als je daarmee op een overweg staat. Kostbare minuten gaan verloren. En toen kwam de echte trein.