Knipperend vertreklicht voor treinen verbetert veiligheid
ProRail is op het spoortraject tussen Groningen en Meppel een proef met een knipperend vertreklicht gestart. Het knipperen moet het vertreklicht zichtbaarder maken en daarmee de veiligheid op het spoor verder verbeteren.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Een zinvol experiment.
Het is inderdaad zinvol, maar het zou zinvoller zijn als de Duitse variant hierop losgelaten zou worden in een knipperende variant. De witte knipperende lamp kan dan verward worden met een WIBU en kan de verkeerde indruk wekken dat er een trein in aantocht is. Een groene ring zoals DBAG (DV301 Seinbeeld Zp 9) toepast maar dan knipperend is. De groene ring is duidelijk afwijkend en kan 1 op 1 van de DBAG worden toegepast en geïmplementeerd als vertreksein.
Zou Zp9 toegepast worden dan kan het seinbeeld gesplitst worden in twee seinbeelden. namelijk: Een groen oplichtende ring die niet intermitteerd en een groene ring die intermitteerd. Een voorbeeld: Groene ring niet intermitterend kan gelden als een vertrekbevel. een groene intermitterende ring kan gelden als een Deuren Sluiten opdracht gevolgd door de niet intermitterende groene ring dat het vertrekbevel geeft.
De witte knipperende vertreklamp verward met een WIBU ???
De vertreklampen staan toch op het perron? Een WIBU heb ik daar nog nooit gezien!
Bovendien: zo’n WIBU heft toch twee lampen naast elkaar, die om beurten knipperen?