Alle Intercity Direct-treinen rijden in ‘sandwichbedrijf’
Alle treinen van Intercity Direct rijden sinds deze week in ‘sandwichbedrijf’, dat betekent dat er zowel voor als achter de trein een locomotief geplaatst wordt. Bij de extra treindiensten tussen Amsterdam en Rotterdam, die eind 2015 aan de dienstregeling werden toegevoegd, werd al meteen een extra locomotief ingezet. Sinds deze week hebben alle Intercity Direct-treinen, inclusief de treinen die doorrijden naar Breda, een extra locomotief.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Zo wordt beetje bij beetje het reizigergeorienteerde spoorbedrijf intelligenter gemaakt.
Toch zie ik niet in waarom er voor het kop maken ook nog eens een extra machinist nodig zou zijn.
Ik kan me wel voorstellen dat er dan een rangeerder nodig is die rijtuigen en locomotief koppelt en de verbindingen controleert maar dat is het dan ook.
Overigens deel ik de opvatting van Erik Eggers.
Ik had als ’s gezegd en zeg het weer: locomotiefje erbij hier. Locomotiefje erbij daar. Het mag wat kosten. Ik begrijp niet goed hoe zoiets gefinancierd wordt. Is dit dan het antwoord op de falende Fyra, het avontuur dat ook al veel kostte?
Valt me nog mee dat er niet staat dat beide locs de trein trekken zoals het artikel over de ICRm rijtuigen waarin staat en ik citeer:Deze worden aan beide zijden getrokken door een locomotief (Sandwichbedrijf).Middeleeuwse praktijken bij NS?