Alarm moet machinist waarschuwen voor blokkering overweg
Er moet een alarmsysteem komen waarmee bestuurders van zware en langzame voertuigen treinmachinisten kunnen waarschuwen als zij vast komen staan op een spoorwegovergang. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een rapport naar aanleiding van het treinongeluk op 23 februari in Dalfsen. Toen botste een trein van Arriva op een onbewaakte spoorwegovergang op een overstekende hoogwerker. De treinmachinist kwam daarbij om het leven.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Verbazingwekkend dat de OVV zo’n technisch-detaillistische aanbeveling doet. De Raad had beter kunnen wijzen op de wettelijke ALARP-verplichting van de infrabeheerder in relatie tot de Veilige Rijweg. Want het is de infrabeheerder die verantwoordelijk is voor een adequaat beveiligde rijweg. Dat je vroeger redelijkerwijs alleen kon toetsen op ’treinvrij zijn’ plus beperkte detectie van spoorstaafbreuk, is geen reden om dit altijd zo te laten.
Het ontbreekt ProRail en I&W aan innovatie-visie.