Oorzaak dodelijk treinongeluk België nog onbekend
Het is nog onbekend hoe het treinongeluk afgelopen zaterdag bij station Leuven in België heeft kunnen gebeuren. Bij het ongeluk met een passagierstrein vielen zaterdagmiddag één dode en 27 gewonden en ontstond veel schade aan de spoorinfrastructuur. De trein reed station Leuven uit en ontspoorde enkele honderden meters verderop. Daarbij kwam een rijtuig op de kant te liggen. Het gekantelde rijtuig is zondagnacht van het spoor afgetakeld.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
De bewering van Infrabel (ik citeer): “dat dit bericht niet klopt om dat het “technisch onmogelijk is dat het wissel heeft bewogen”” is feitelijk onjuist.
Weliswaar is zoiets op basis van het ‘failsafe’-ontwerp en -inrichting van de beveiliging EXTREEM onwaarschijnlijk, maar ook in Nederland is onveilig falen van de failsafe ontworpen beveiliging al vaker voorgekomen.
… te weten het spoorongeval bij Geffen (=verborgen technische fouten), de botsing tussen ICE en goederentrein bij Zevenaar (koperdiefstal + niet-failsafe zijn van wisselvrijdetectie), en de ontsporing van een uitrijdende GVBA-metro bij Amsterdam Centraal (=te beperkte afrij-veiligheidslogica die ‘gefopt’ werd door een ES-las-storing).
Bij die laatste casus was er sprake van een omlopend wissel bij een reeds naderend spoorvoertuig. Zeg dus nooit dat iets onmogelijk is, want niks is feilloos.