Dijksma wil veiligheid machinist verhogen na treinongeluk Dalfsen
Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu wil de veiligheid voor machinisten bij treinongelukken verhogen door de Europese norm voor botsveiligheid van treinen aan te scherpen. Ze volgt hiermee aanbevelingen op van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar aanleiding van het dodelijk treinongeluk in Dalfsen, waarbij een machinist om het leven kwam. De Raad geeft in het rapport advies over hoe de machinist beter kan worden beschermd.
Dijksma wil dat de Europese norm zo wordt aangescherpt dat de overlevingsruimte voor de machinist zich bij een bestuurdersstoel bevindt, los van het bestaan van een vluchtmogelijkheid. Daarmee neemt ze een van de aanbevelingen van de Onderzoeksraad over.
Bij het ongeluk op 23 februari in Dalfsen werd de cabine van de trein volledig vernield, terwijl het daar achter liggende reizigerscompartiment wel heel bleef. Het is niet bekend of de machinist nog heeft geprobeerd om vanuit de cabine weg te vluchten naar het daarachter gelegen reizigerscompartiment. Hij bevond zich nog in de cabine op het moment van de botsing.
Treincabine
De Raad meldde in het rapport dat de crashconstructie van de cabine van een trein niet bestand is tegen de krachten die vrijkomen bij een zware botsing zoals in Dalfsen het geval was. De norm voor botsbestendigheid gaat ook niet uit van dergelijke zware botsingen. De trein die betrokken was bij het ongeval in Dalfsen maakt deel uit van een serie van 88 treinen waarbij de crashconstructie in de cabine lasgebreken vertoont, waardoor de botsbestendigheid lager ligt. Bij het ongeval in Dalfsen waren de krachten volgens de Raad echter zo groot dat ook een cabine zonder lasgebreken zou zijn bezweken.
Bij het ongeluk botste de passagierstrein van Arriva op een spoorwegovergang op een overstekende hoogwerker. Dijksma wil wegbeheerders een actievere rol geven bij overwegveiligheid door ze samen met ProRail de risico’s te laten inventariseren. Daarnaast dienen wegbeheerders ontwikkelingen die van invloed zijn op de overweg een aanpassingen aan de wegen die het spoor kruisen actief melden.
Ook dienen wegbeheerders samen met ProRail ontwikkelingen die de veiligheid op overwegen beïnvloeden in kaart brengen en daarbij passende oplossingen formuleren. De bewindsvrouw wil dat wegbeheerders “vaker dan nu het geval is” voor de financiering van maatregelen aan een overweg zorgen “volgens het principe de veroorzaker betaalt”.
Alarmsysteem voor machinisten
De Onderzoeksraad voor Veiligheid gaf in het rapport aan dat er een alarmsysteem dient te komen, waarmee bestuurders van zware en langzame voertuigen treinmachinisten kunnen waarschuwen als zij vast komen staan op een spoorwegovergang. Een andere aanbeveling was dat ProRail een procedure moet inrichten om overweggebruikers, die zonder extra informatie niet veilig kunnen oversteken, dit binnen een redelijke termijn te laten doen. Daarnaast zouden bestuurders van bijzondere voertuigen zich extra bewust moeten zijn van de risico’s van het oversteken van een overweg en daarop gewezen worden via opleidingen en huurcontracten.
Lees ook:
Alarm moet machinist waarschuwen voor blokkering overweg
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Weer een evident voorbeeld van compleet doorgeslagen veiligheidsdenken op het spoor. Met alle respect voor eenieders mening en positie, maar je kan redelijkerwijs niet elk denkbaar onheil vermijden. Een trein is nu al een extreem veilige werkplek in vergelijking met bijvoorbeeld een lijnbus, bestelbus, een postbode op z’n fiets, een bouwplaats of motoragent. De kans dat een machinist noodlottig om het leven komt als ‘ie voor de dagelijkse boodschappen naar de Appie fietst is vele malen groter.
Dat ontslaat ons nooit van de plicht om altijd actief & creatief te blijven nadenken of het op een slimme manier NOG beter & veiliger kan, maar er zijn wel grenzen aan wat je redelijkerwijs van treinmaterieel kunt verwachten. Dat OVV transparant signaleert en aanbeveelt is prima (da’s ook exact hun taak), maar naar mijn mening slaat Dijksma nu door en dat is schadelijk voor de totale verkeersveiligheid. Want nog duurdere treinen = nog meer mensen met de auto en dat is vele malen onveiliger.