‘Testen innovaties mogelijk maken op museumspoorlijnen’
Het moet mogelijk gemaakt worden om nieuwe innovaties zoals Automatic Train Operation (ATO) en waterstoftreinen op museumspoorlijnen te testen. Ingewikkelde regelgeving staat dit nu nog in de weg. Dat zou moeten veranderen. Deze oproep deed manager Innovatie Chris Verstegen woensdag tijdens de Dag van de Rail in de Jaarbeurs in Utrecht. Bij museumlijnen gaat het vaak om oude of opgeheven spoorlijnen, die door een museum of vereniging worden geëxploiteerd. Vaak rijden daar historische treinen overheen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Mooi idee, als er iemand wil testen, stuur een mail aan museum@destoomtrein.nl testtraject van 14 kilometer met startpunt in Goes.
In Boxtel ligt een ongebruikte spoorlijn naar Schijndel en Veghel (duits lijntje), waarom wordt dit niet ingezet voor spoor-innovaties? Hier hoeft geen rekening gehouden te worden met andere spoor-gebruikers. Het spoor ligt er ongebruikt bij! Sowieso meer dan zonde dat dit soort bestaande infrastructuur niet gebruikt wordt terwijl bestaande wegen en rails ‘overvol’ raken!
En wat denken aan het enkelspoor tussen Veendam – Stadskanaal waarop STAR (http://www.stadskanaalrail.nl) zo af en toe rijd.
Noord-Nederland kan sws wat meer betekenen op spoorgebied. En biedt zowel ruimte als een goede mindset voor innovaties.
Zo is er ’n ambitieus energie- en brandstoftransitie programma, waarbij ook gekeken gaat worden om waterstof als brandstof voor tractie op de Noord-Nederlandse decentrale trajecten te gaan inzetten.
man-man-man, wat een deerniswekkend railhobbyisme. Denken jullie nou echt werkelijk serieus dat innovaties die er wezenlijk toe doen, te testen zijn op museumlijnen? Ga toch buitenspelen…
Lokale overheden zijn helemaal niet verantwoordelijk voor beheer van lokaal spoorlijnen.
Dat is in het geval van een museum spoorlijn zowiezo niet het geval,je zal in die gevallen toch echt bij de stichting of club moeten aankloppen die de lijn onderhouden en er op rijden.
In die gevallen zou je het ook zinnig moeten maken door hun bv een bedrag te overhandigen voor het gebruik van hun spoorlijn,anders zijn hun niet snel van plan om zoiets toe te laten,dan is er sprake van meer “last dan gemak”