Jeroen Fukken: zes intercity’s per uur is topsport
NS en ProRail gaan vanaf 6 september iedere woensdag een proef uitvoeren met zes intercity’s per uur tussen Amsterdam, Utrecht, Den bosch en Eindhoven. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden elke tien minuten met een Intercity kunnen reizen, als onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Jeroen Fukken, programmadirecteur Beter en Meer bij NS en ProRail, vertelde hier woensdag over tijdens de Dag van de Rail.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
De (aanleg van de) bouwput nabij de Loonsebaan t.b.v. verdiept liggend spoor door Vught vereist het langdurig buiten gebruik zijn van een der drie sporen.
Het geloofwaardig zijn van de woensdagenproef vereist daarom het uit dienst nemen van spoor CH en dus het vastklemmen van de wissels 307B, 303B en 2233 (zie http://www.sporenplan.nl), Vught Aansluiting en ‘s-Hertogenbosch zuidzijde.
Tal van stremmingen, ongeacht hun achtergrond, tonen iedere keer opnieuw aan dat er nauwelijks geschikte omleidingsroutes zijn, dat er geen bruikbare alternatieven zijn.
‘De spoorwegen’ beginnen er gewoon niet aan.
‘Reiziger’: zoek het maar uit.
Het bij stremming tussen Utrecht en ‘s-Hertogenbosch via Arnhem (kunnen) omleiden van IC-treinen, zoals in/omstreeks 1983 bij de vernieuwing van de Culemborgse Lekbrug, vereist de dubbelsporige Maasbrug bij Ravenstein.
die dubbelsporige Maasbrug bij Ravenstein is door de NS zeer erg gewenst, omdat de IC Zwolle – Roosendaal kan meer “vrijheid” krijgt en de treinen in frequentie verhoogd kan worden naar 4x/uur in de spitsuren over het traject. De politiek weigert echter om geld beschikbaar te zetten, omdat het naar hun mening teveel geld kost. Hierdoor zal het spoor ook niet snel verbeteren. Dit ziet men ook bij het regionaal OV wat nu drukker wordt en uit de voegen groeit.
Het voornemen om 6 intercity’s in te leggen, gaat hier ten koste van reizigers die alleen maar gebruik kunnen maken van de stoptrein. Nu is het al zo dat intercity’s voorrang krijgen (waarom eigenlijk, de reiziger in deze betaalt geen cent meer dan ik) bij de woensdagse test blijft waarschijnlijk het merendeel van de reizigers op de stoptreinstations met twee-sporig traject staan ivm geen stoptrein beschikbaar, want die moet wachten op het station. zie deel twee.
deel twee:
de huidige sprinters doen er minstens een minuut over om na fluitesignaal deuren te sluiten en weg te rijden. Dat moet ook eeen test onderdeel zijn. Reizigers bewuster in- en uitlaten stappen hoort ook bij de test. Snellere goedederentreinen moet ook geïntegreerd worden, wordt voor het gemak maar geen melding van gemaakt. Het is veel leuker om een beetje met treintjes in het groot te spelen, dan een bijdrage te leveren die voor iedereen gunstig is.