ProRail-topman Eringa pleit voor terugkeer spoorwegpolitie

De spoorwegpolitie moet weer terugkomen, zodat vandalen en andere overtreders op en rondom het spoor beter kunnen worden aangepakt. Daarvoor pleit ProRail-topman Pier Eringa. Volgens Eringa kan de spoorwegpolitie ingrijpen “bij vernieling en baldadig gedrag op en om het spoor” en de “sociale veiligheid in de trein en op en om de stations verbeteren”.

Het aantal treinvertragingen door vandalisme is in 2017 gestegen. In 2017 steeg het aantal incidenten wat tot vertraging leidde naar 648 tegenover 608 het jaar daarvoor.

Spoorwegpolitie

Eringa: “We doen al heel veel om vandalisme te voorkomen en op te sporen. ProRail heeft 150 speciale opsporingsambtenaren in dienst die dagelijks surveilleren langs het spoor. Onze mensen maken gebruik van big data om hotspots voor vandalisme op te sporen. Op heel veel plekken hebben we camera’s die we gebruiken om toezicht te houden. Ondanks al onze maatregelen zien we dat vandalisme nog steeds een groot probleem is op het spoor en dat baart mij zorgen.”

Omdat de spoorwegpolitie zich specifiek richt op de spoorse omgeving, kunnen overtreders volgens Eringa beter worden bestraft.

Lees ook:

Vertraging door vandalisme op het spoor toegenomen in 2017

 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail-topman Eringa pleit voor terugkeer spoorwegpolitie | SpoorPro.nl

ProRail-topman Eringa pleit voor terugkeer spoorwegpolitie

De spoorwegpolitie moet weer terugkomen, zodat vandalen en andere overtreders op en rondom het spoor beter kunnen worden aangepakt. Daarvoor pleit ProRail-topman Pier Eringa. Volgens Eringa kan de spoorwegpolitie ingrijpen “bij vernieling en baldadig gedrag op en om het spoor” en de “sociale veiligheid in de trein en op en om de stations verbeteren”.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.