Proef met reizigers Noord/Zuidlijn geslaagd, metro’s rijden op 22 juli
In een zes weken durende testperiode met reizigers zijn geen belemmeringen gevonden die een start van het metrovervoer op de Noord/Zuidlijn op 22 juli in de weg staan. Gedurende deze periode experimenteerde vervoerder GVB met verschillende scenario’s om de reizigers bij de start van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam zo’n comfortabel mogelijke reis te bieden.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Graag ook beginnen met het maken van plannen voor verdere uitbreiding richting Schiphol/Hoofddorp, Zaandam en Almere. In Londen lopen de lijnen tot ver buiten de stad en worden iedere dag 3 miljoen reizigers vervoerd. Hier loopt de metro tot de stadsgrenzen (is die blijkbaar alleen voor A’dammers?). Het is een illusie dat het spoor net zo hoogfrequent kan rijden en dat kost nu al miljarden, die beter besteed kunnen worden aan alternatieve vervoerssystemen naast ‘heavy rail’.
De onlangs aangekondigde plannen van ProRail met A’dam Centraal en A’dam Zuid zijn er juist op gericht om in de toekomst meer treinen te laten rijden naar deze plaatsen. Het is het een of het ander. Als er in het verleden meer werk was gemaakt van een volwaardig Amsterdams metronet, dan was het logisch geweest om deze plaatsen op die manier aan te knopen. Nu is het een kwestie van het verder uitbouwen van het spoorwegnet en de NZ-lijn min of meer als een schakel daarin te beschouwen.