Rover: aantal klachten over uitval treinen HSL-Zuid loopt op
Reizigersorganisatie Rover krijgt de laatste tijd fors meer klachten van reizigers over treinen die via de HSL rijden. Deze week vielen er bijna iedere dag treinen uit op de hogesnelheidslijn. Dinsdagochtend duurde het zelfs tot 11.30 uur totdat er treinen over het traject konden rijden.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Het kabinet, de minister en staatssecretaris, die druk bezig zijn om vluchten van Schiphol weg te halen, moeten nu wel inzien dat HSL in Nederland geen alternatief is. NS kan niet meer eens een trein laten rijden van Zuid-Limburg naar de luchthaven, laat staan van Aken, een HSL Berlijn of van de rest van Duitsland. Intussen pompt men 300 miljoen in Amsterdam-Zuid, terwijl de Schipholtunnel al tegen zijn maximale capaciteit zit. Je moet mensen laten overstappen op Schiphol of Amsterdam Centraal
Men moet eens kijken naar de HSL in Tjechië waar ook de Regiojet Rijdt evenals in Oostenrijk op de Westbahn…….zoder problemen dus daar kan het wel
Het voorbeeld is natuurlijk Japan, waar HSL sinds de jaren 60 tot op de minuut nauwkeurig rijden. En de omstandigheden zijn extremer dan in Nederland. Het laten rijden van een HSL vergt een veel hoger niveau van kwaliteitsdenken en cultuur. In Nederland moet het vooral goedkoop en komen er dus problemen met de HSL (Fyra-debacle, slijtage rails, verzakking Moerdijkbrug, …). Er moet een cultuuromslag voor kwaliteit komen in de politiek, ProRail en NS.
Vergelijking met Japan gaat jammer genoeg totaal niet op. Daar heeft de HSL een volledig separate infrastructuur, terwijl de HSL treinen hier om de haverklap van systeem moeten wisselen, juist daardoor ontstaan de problemen voor een groot deel.
@Bert: dat sprookje van die ‘systeemwissel’ is een publieke leugen. Meersysteem-materieel heeft als functioneel kenmerk dat het van systeem kan wisselen. ICE en Thalys hebben er geen enkel probleem mee. Als dit bij de TRAXX leidt tot een excessief aantal storingen, en dat is feitelijk bewezen het geval, dan is het gewoon faalmaterieel. Net zo hopeloos falend als de V250. NS heeft dus ten tweede male gekozen voor een hopeloze faalleverancier. Waarvan akte.
In plaats van voldoende reserve achter de hand te hebben voor het oplossen van interne technische problemen wentelt NS die problemen dus weer af op de reizigers. Het begint op vivisectie te lijken….
Gewoon treinstellen zoals de Thalys nemen, daar hoor je nooit iets over. Maar nee, telkens het wiel opnieuw uitvinden of voor een ( duur ) dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Klein zieligheid
ten top!!